علائم مشابه آنفلوآنزا و کرونای فعلی / سرماخوردگی در حال گسترش در دنیا
کد خبر: 18087

علائم مشابه آنفلوآنزا و کرونای فعلی / سرماخوردگی در حال گسترش در دنیا

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش موارد سرماخوردگی و آنفلوآنزا، درباره علائم افتراقی این بیماری‌ها با کرونا گفت: آنفلوآنزا و کرونای فعلی علائم تقریبا مشابه یکدیگر دارند و برای تشخیص افتراقی باید آزمایش انجام شود.

به گزارش خودکارنیوز، دکتر سید احمد طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به اینکه واریانت‌های جدیدی از کووید۱۹ در جهان شناسایی شده است، گفت: البته این واریانت‌ها جدی نیستند و اگر هم به فرض فردی در ایران یا خارج از ایران به این واریانت‌ها مبتلا شود، بیماری خفیفی خواهد داشت؛ اما به طور کلی موضوع تغییر ژنتیکی درباره این ویروس مطرح است و رخ می‌دهد؛ اما، خوشبختانه همانطور که آمار هم گواهی می‌دهد میزان بروز بیماری شدید در کرونا کاهش یافته و به حداقل رسیده است. هنوز هم اومیکرون با زیرواریانت‌های BA۴ و BA۵ در کشورمان در گردش است.

 

او درباره نظر برخی اظهارات مبنی بر اینکه با شناسایی زیرسویه‌های جدید کووید ۱۹ در برخی کشورها، کرونا به سمت SARS COVID تیپ یک یا سه می‌رود، توضیح داد: این صحبت به آن معنا است که شاید سویه‌های جدیدی که در جهان شناسایی می‌شود، بتوانند اپیدمی‌ها یا پاندمی‌هایی شبیه کرونا ایجاد کنند و این هم می‌تواند یک هشدار باشد که کسی فکر نکند که کرونا تمام شده است. این موضوع شاید بتواند مطرح کننده احتمال بروز موج هشتم کرونا باشد؛ هرچند که امیدواریم این اتفاق با گسترش واکسیناسیون و افزایش رعایت پروتکل‌ها، رخ ندهد. البته موضوع روند جهانی بیماری هم مطرح است.

وی افزود: در حال حاضر ویروس سرماخوردگی در جهان در حال گسترش است که می‌تواند علائم مشابه کرونا داشته باشد. همچنین گروهی از انتروویروس‌ها (ویروسی که اواخر تابستان و اوایل پاییز شیوع می‌یابد) که همزمان علائم گوارشی و تنفسی دارند نیز می‌تواند مواردی از بیماری ایجاد کند که مشابه کرونا باشند.

وی تاکید کرد: با این حال با توجه به اینکه موضوع انتقال بیماری وجود دارد، به هیچ وجه نمی‌توان دچار ساده‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و همچنان استفاده از ماسک در اماکن عمومی شلوغ و پرتردد همچون مترو، اتوبوس، مراکز آموزشی و... ضروری است. در عین حال هر فردی که به بیماری تنفسی مبتلا شود لازم است که از ماسک استفاده کند؛ گرچه مسائل بهداشتی دیگر مانند شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین لازم است فرد مبتلا به بیماری به مدت پنج روز قرنطینه باشد و تا زمانی که علائم بیماری تنفسی به طور کامل بهبود نیافته است در محل کار یا کلاس درس حاضر نشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید