سالانه ۹ هزار فوتی در کشور بر اثر مسمومیت / مواد مخدر و الکل در صدر علل مسمومیت‌ها در ایران
کد خبر: 18123

سالانه ۹ هزار فوتی در کشور بر اثر مسمومیت / مواد مخدر و الکل در صدر علل مسمومیت‌ها در ایران

مدیرکل نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر از هموطنان‌مان بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان باخته‌اند، گفت: بیشترین مسمومیتی که سال‌های اخیر منجر به فوت شده، مسمومیت ناشی از مواد مخدر و محرک و الکل بوده است.

 

به گزارش خودکارنیوز، نوشین محمدحسینی درباره آمار مسمومیت‌ها در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته طبق گزارش‌ها میزان مسمومیت‌های دارویی ۴۷ درصد، مسمومیت با مواد شیمیایی ۲۵ درصد، مسمومیت‌ با مواد اعتیادآور ۲۴ درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسومیت با گزش جانداران سمی سه درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسمومیت با قارچ‌های سمی ۰.۲ درصد، مسمومیت با گیاهان سمی ۰.۱ درصد گزارش شده است.

 

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور طی سال‌های اخیر سالانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر از هموطنان‌مان بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان باخته‌اند. بیشترین مسمومیتی که سال‌های اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از مواد مخدر و محرک و الکل بوده است. به این ترتیب که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از مرگ و میرها در هر سال به دلیل استعمال مواد و عوارض ناشی از سوءمصرف و اعتیاد به مواد مخدر یا مواد محرک اتفاق افتاده است.

 

محمدحسینی ادامه داد: اصلی‌ترین مسمومیت با مواد مخدر و محرک که به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت در کشور در سال ۱۴۰۰ و نیمه نخست ۱۴۰۱ مراجعه‌ کرده‌اند با اختلاف زیاد در داروی متادون ۳۵ درصد و در مورفین ۲۰ درصد مشاهده شده است. بعد از آن مسمومیت با شیشه ۱۹ درصد، مسمومیت با تریاک ۹ درصد، مسمومیت با ترامادول ۷ درصد، مسمومیت با حشیش ۵ درصد و مسمومیت با هروئین ۲.۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

وی تاکید کرد: همچنین همزمان با شیوع بیماری کرونا و استفاده وسیع مردم از الکل به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده، مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی الکل و همچنین مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی مشروبات الکلی دست‌ساز بسیار شایع شد.

دیدگاه تان را بنویسید