‌تأمین ارز ‌واردات خودرو‌ بر اساس استاندارد وزارت صمت
کد خبر: 18211

‌تأمین ارز ‌واردات خودرو‌ بر اساس استاندارد وزارت صمت

طبق پیش‌بینی وزارت صمت، به زودی نخستین سری خودروهای خارجی وارد کشور شده و تا پایان سال نیز حدود 70 هزار دستگاه در داخل کشور عرضه خواهد شد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از فارس با تأیید آیین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت و نشست‌های توجیهی با واردکنندگان مجاز، واردات خودرو رسما وارد فاز اجرایی شده است. در همین زمینه و با تخصیص ارز، به نظر می رسد واردات خودرو به مراحل پایانی رسیده است و به زودی خودروهای وادراتی در داخل کشور عرضه خواهد شد.

پیش از این، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت نام و شناسه ملی شرکت‌های واردکننده خودرو را اعلام کرده بود. براساس نامه توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، به باقری، مدیر دفتر مقررات صادرات و واردات، فعال‌سازی شناسه ملی شرکت‌های واردکننده خودرو در مرحله نخست آغاز شده است.

وزارت صمت، ۷ شرکت پارس خودرو، سایپا، مکث موتور، خودروسازی فردا، آرین موتور پویا، سایپا سیتروئن و کرمان موتور را برای واردات مجاز اعلام کرده است.

* واردات خودرو چه مراحلی دارد؟

در نخستین گام شرکت‌های واردکننده خودرو، مشخصات فنی خودرو و چگونگی همکاری با شرکت‌هایی که قرار است با ایران در فروش و همکاری خودرویی همکاری کنند، ثبت کرده و در این راستا دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست‌های ارائه شده را به‌صورت دقیق و کارشناسی مورد بررسی قرار داده است.

در این میان سازمان ملی استاندارد ارزیابی خودروها را انجام داده و پس از اخذ مجوزهای لازم، تأمین ارز برای واردات صورت خواهد گرفت.

* ارز مورد نیاز واردت خودرو تامین خواهد شد

‌علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، آیا بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کرده است؟ گفت: به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صنعت تعریف کرده، انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده است و به گفته وزیر صمت، تاکنون ۳۰۰ متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ براساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.

* واردات نامحدود با استفاده از سرمایه ‌گذاری خارجی

برای واردات خودرو به کشور سقفی از لحاظ تعداد تعیین نشده است. اما محدودیت رقم ارزی عنوان شده برای واردات عملا تعداد خودروهای وارداتی را محدود خواهد کرد.

وزارت صمت سقف ارزی تخصیصی به واردات خودرو برای امسال را یک میلیارد یورو اعلام کرده و تأکید بر اولویت ‌دادن به واردات خودروهای زیر 10هزار دلار نیز بر همین اساس است.

براساس برآوردهای انجام‌شده 90 هزار دستگاه خودرو با رقم ارزی اعلام‌ شده می ‌تواند تا پایان سال به کشور وارد شود، اما در این زمینه تبصره‌ای نیز وجود دارد؛ مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت در این زمینه می گوید: رقمی که برای تخصیص ارز واردات درنظر گرفته شده محدود است؛ اما واردکنندگان می ‌توانند از طریق سرمایه‌ گذاری خارجی یا رفتن به سمت حمل ‌و نقل عمومی و فعالیت در مناطق آزاد فراتر از سقف اعلام شده واردات داشته باشند.

* کاهش قیمت خودرو در داخل کشور با واردات

فرود بیات، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت آن، می‌گوید: مطمئناً واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی و داخلی موجود در داخل کشور تأثیرگذار خواهد بود؛ در واقع می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد با وارد کردن ۷۰ هزار خودرو خارجی دچار کاهش شود.

وی ادامه داد: در واقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند؛ اما با این ‌وجود عمده خودروهای وارداتی شامل به دلیل اینکه باید زیر 10 هزار و 20 هزار دلار باشند، بخشی از جامعه می‌تواند این خودورها را خریداری کرده و با افزایش عرضه خودرو قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.

این کارشناس اقتصاد ایران تاکید کرد: در صورتی که ارز اولیه واردات خودرو توسط بانک مرکزی تامین شود، می توان مقابل فعالیت سوداگرانه در بازار ارز و خودرو را گرفت و همین مساله می تواند در بازار خودرو ثبات ایجاد کند.

بنابراین گزارش، آن‌گونه که مدیران وزارت صمت پیش‌بینی کردند، به زودی نخستین سری خودروهای خارجی وارد کشور خواهد شد و تا پایان سال نیز حدود 70 هزار ‌دستگاه خودرو وارداتی در داخل کشور عرضه خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید