ماجرای آیفون ۱۰۰میلیونی چه بود؟/ تثبیت قیمت صدها گوشی وارداتی با پشتوانه ارز نیما
کد خبر: 19848

ماجرای آیفون ۱۰۰میلیونی چه بود؟/ تثبیت قیمت صدها گوشی وارداتی با پشتوانه ارز نیما

در چند روز اخیر و همزمان با اوج‌گیری التهابات ارزی، شاهد شکل‌گیری یک مسیر دوگانه در بازار تلفن همراه بوده‌ایم.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از تسنیم، روند بازار تلفن همراه در گذشته به‌دلیل واردات بدون ضابطه، به‌شدت با نوسانات ارزی همخوان بود، این درحالی است که در یکی دو سال اخیر، تأمین ارز واردات تلفن همراه به‌عنوان یکی از ارزبرترین کالاهای مصرفی از طریق سامانه نیما انجام شده است و عملاً ارتباط یک به یک نوسان ارز با نوسانات قیمتی بازار مذکور قطع شده است.

اما اواخر هفته قبل قیمت نجومی گوشی آیفون در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. این قیمت‌ها درحالی در فضای رسانه‌ای دست به دست می‌شد که حداکثر قیمت مدل مذکور در بازار جهانی حدود 1200 دلار می‌باشد،

بر این اساس حتی با دلار 40هزار تومانی نیز فاصله زیادی تا قیمت تعیین‌شده در فضای مجازی برای آخرین مدل آیفون وجود دارد.

هرچند اخیراً اعلام شده است که گوشی‌های آیفون واردشده از طریق مسافری رجیستر نمی‌شوند اما نگاهی به بازار تلفن همراه که عرضه آن از مسیر قانونی صورت گرفته است ثبات قابل‌توجهی را با وجود التهاب ارزی اخیر پشت‌سر گذاشته است.

در واقع هرچند دلار در بازار آزاد از مرز 42 هزار تومان فراتر رفت اما قیمت ارز در سامانه نیما تفاوتی نکرده است، بر این اساس بسیاری از مدل‌های تلفن همراه از جمله سامسونگ و... که از طریق سامانه نیما ارز وارداتی آنها تأمین شده است با نوسان قیمت چشم‌گیری مواجه نشدند.

دیدگاه تان را بنویسید