رکوردشکنی تابستانه مصرف بنزین در زمستان/ ۱۱۶ میلیون لیتر در یک روز سوخت
کد خبر: 20019

رکوردشکنی تابستانه مصرف بنزین در زمستان/ ۱۱۶ میلیون لیتر در یک روز سوخت

در روز شنبه (سوم دی‌ماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است و در واقع یک رکوردشکنی تابستانه مصرف بنزین در شروع زمستان به ثبت رسیده است.

به گزارش خودکارنیوز، به‌طور معمول در نیمه دوم هر سال، پس از گذر از ایام پیک مصرف تابستانه بنزین به علت مسافرت‌های تابستانی، مصرف بنزین به طور محسوس در کشور کاهش می‌یابد و این کاهش تقاضا، فرصتی را برای انجام تعمیرات دوره‌ای و اورهال به پالایشگاه‌های کشور می‌دهد.

اما امسال با شروع نیمه دوم سال، شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور نبودیم و طبق آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، حتی با وجود آنکه هرساله در زمستان، کمترین میزان مصرف بنزین را در بین فصول 4‌گانه شاهد بودیم، زمستان امسال برخلاف سالهای قبل، در مصرف بنزین رکوردشکنی داشتیم.

روز شنبه (سوم دی‌ماه) 116 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عدد بسیار بزرگی برای فصل زمستان است و در واقع یک رکوردشکنی تابستانه مصرف بنزین در شروع زمستان به ثبت رسیده است.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مصرف 116 میلیون لیتری بنزین در روز سوم دی‌ماه، گفت: مصرف بنزین کشور تنها در بعضی از روزهای پرتردد در فصل تابستان به این اعداد می‌رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین‌شهری به نحوی قابل‌ملاحظه‌ کاهش می‌یابد، بی‌سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تاکنون (یکم فروردین تا پنجم دی‌ماه 1401)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 21 درصد افزایش داشته است، گفت: مصرف بنزین کشور به‌سرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را به‌دنبال خواهد داشت.

در اکثر کشورهای جهان، شاخص شدت مصرف انرژی کاهشی بوده، اما این شاخص در ایران افزایش داشته و بهینه سازی انرژی در ایجاد تناسب بین تولید ناخالص داخلی و میزان مصرف انرژی سخت تر شده است.

بیش از 97 درصد انرژی مصرفی ایران شامل گاز و محصولات نفتی است چرا‌ که بیش از 90 درصد از برق تولیدی ایران نیز از سوخت های فسیلی تولید می شود.

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ایرانی‌ها روزانه معادل بیش از یک میلیارد لیتر سوخت مصرف می‌کنند. با در نظر گرفتن جمعیت 80 میلیون نفری ایران، هر ایرانی روزانه 12.5 لیتر سوخت سرانه مصرف دارد و به عبارتی سهم هر ایرانی در سال 4.5 هزار لیتر خواهد بود. مصرف بالای سوخت های فسیلی، قدرت خود پایشگری را در زیست بوم ایران به شدت کاهش می دهد و باعث می شود تا آلودگی هایی از جمله آلودگی هوا برای مدت‌های طولانی تری ماندگار باشد.

دیدگاه تان را بنویسید