هیچ پزشکی از مالیات معاف نیست
کد خبر: 20828

هیچ پزشکی از مالیات معاف نیست

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه تخلفات مالیاتی در جامعه پزشکی کمتر از سایر اقشار است، ضمن تشریح درخواست‌های مالیاتی جامعه پزشکی برای تعیین ضرایب مالیاتی، تاکید کرد که برای هیچ یک از گروه‌های پزشکی معافیت مالیاتی نداشته‌ایم.

به گزارش خودکارنیوز، دکتر علی سالاریان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تعیین مالیات‌ جامعه پزشکی، گفت: همه ساله درباره مالیات پزشکان و درصدی از آن که درآمد خالص محسوب می‌شود، تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود و انصافا سازمان امور مالیاتی هم همکاری خوبی با جامعه پزشکی دارد و جلسات متعددی با رییس سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم و حرف‌هایمان را در زمینه مشکلات جامعه پزشکی شنیده‌اند و درباره ضریب مالیاتی اقشار مختلف جامعه پزشکی، باتوجه به اینکه درآمدها و حاشیه سودها در سال‌های اخیر تغییر کرده، حرف‌های ما را شنیده‌اند و تغییراتی در آن اعمال کرده‌اند که باید از این سازمان تشکر کنیم.

 

تخلفات مالیاتی در جامعه پزشکی کمتر از سایر اقشار است

 

وی افزود: برخی با ادعاهایی مبنی بر عدم استفاده پزشکان از کارتخوان، پزشکان را به گریز مالیاتی متهم می‌کنند. در حالی که چنین چیزی درست نیست. بررسی‌های انجام شده، نشان داده است که اولا طی سال‌های اخیر ضریب استفاده از کارتخوان در جامعه پزشکی بسیار بالا رفته و تقریبا نزدیک ۱۰۰ درصد شده است. در شرایط فعلی هم که گردش پول نقد در جامعه کم است، فعالیت اقتصادی اصولا بدون کارتخوان ممکن نیست. عجیب است که فردی بدون کارتخوان بخواهد روزانه ۱۰ بیمار ببیند. اینکه پزشکی از کارتخوان دیگری استفاده کرده یا به بهانه خرابی کارتخوان از بیمار بخواهد که پول را به شماره کارتی واریز کرده یا پول نقد بیاورد هم به عنوان تخلفات معدودی وجود دارد و در همه اقشار هم این تخلفات دیده می‌شود و تنها محدود به جامعه پزشکی نیست. ما هم اگر چنین مواردی مشاهده کنیم، ‌برخورد کرده و همیشه هم توصیه می‌کنیم که باتوجه به اینکه جنس کار پزشکی متفاوت است و با بیمار سروکار داریم، به هیچ وجه نباید به خودمان اجازه دهیم که چنین تخلفات و رفتارهایی از سوی معدود افرادی دیده شود و اعتبار و منزلت جامعه پزشکی زیر سوال رود.

 

سالاریان ادامه داد: به هر حال این موارد از گذشته وجود داشته، اما خوشبختانه روزبه‌روز در حال کمرنگ‌تر شدن است و سازمان نظام پزشکی هم حساس است که این اتفاق نیفتد. اگر همکاری را ببینیم و مسجل شود که از کارتخوان استفاده نکرده و همین موضوع باعث ایجاد زحمت بیمار یا همراه بیمار شده است، ‌ بخش انتظامی سازمان نظام پزشکی قطعا برخورد می‌کند. باید توجه کرد که تخلف مالیاتی در همه اقشار وجود دارد. در جامعه پزشکی هم وجود دارد، اما قطعا این قضیه بیش از اقشار دیگر نیست، بلکه کمتر هم هست. زیرا همکاران ما تعهد بیشتری دارند و جنس کار ما متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه در عین حال تخلفات مالیاتی در سال‌های اخیر در جامعه پزشکی بسیار پایین آمده و روزبه‌روز در حال کمرنگ‌تر شدن است، گفت: در عین حال خواهشم از مسئولان سازمان امور مالیاتی این است که با ارتباط خوبی که بین سازمان امور مالیاتی و سازمان نظام پزشکی وجود دارد، مقداری در اظهارنظرها درباره جامعه پزشکی و مالیات‌شان، مهربانانه‌تر، با دقت و سنجیده‌تر عمل کنند. البته حق می‌دهم که باتوجه به اینکه جنس کار پزشکی متفاوت است، مردم وقتی تخلفی از پزشک مشاهده کنند، حساسیت بیشتری داشته و این تخلفات انعکاس بیشتری داشته باشد، اما نباید به این موضوع دامن زد و این کار زیبنده نیست.

 

درخواست‌های مالیاتی جامعه پزشکیلزوم توجه به «افزایش قیمت‌ها» و «کاهش درآمدها» در مالیات پزشکان

 

سالاریان درباره درخواست‌های مالیاتی برای جامعه پزشکی در تعیین مالیات سال گذشته، گفت: بسیاری از پزشکان در روزهای بحرانی کرونا، از جان گذشتگی کردند. جامعه پزشکی مشکلات زیاد و امکانات کمی داشت. به ویژه در اوایل کرونا که حتی دسترسی به لوازم حفاظتی وجود نداشت، اما همه ما معترفیم که هیچکس نتوانست جامعه پزشکی را به کم‌کاری متهم کند و جامعه پزشکی از این آزمون سربلند بیرون آمد. باید توجه کرد که در پاندمی کرونا برخی رشته‌ها آسیب دیدند، مانند دندان‌پزشکان که مراجعه به آنها در زمان کرونا به شدت کاهش یافته بود و ... همچنین برخی از اعمال جراحی الکتیو (غیرضرور) و انتخابی کنسل شد و درآمد پزشکان مرتبط با این اعمال، بسیار کم شد. بر این اساس سازمان نظام پزشکی درخواست داشت که ضرایب مالیاتی‌شان مورد توجه قرار گرفته و به این پزشکان کمک شود. همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی فعلی که قیمت اقلام مصرفی، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی، باتوجه به قیمت دلار، بسیار گران شده است، کارشناسان ما با کارشناسان سازمان امور مالیاتی در حال تعامل هستند که بتوانیم شرایط عادلانه‌تری برای اخذ مالیات از جامعه پزشکی برقرار کنیم.

 

برای اینکه در ضرایب مالیاتی برای گروه‌های مختلف، اعداد مختلفی منظور می‌شود، گفت: باتوجه به اجاره‌بها، وضعیت پرسنلی، مواد مصرفی و ... ضرایب مالیاتی برای رشته‌های مختلف متفاوت است.

 

برای پزشکان «معافیت مالیاتی» نداریم

 

سالاریان درباره معافیت مالیاتی برخی گروه‌های پزشکی نیز گفت: در زمینه قوانین مالیاتی برای تعیین مالیات‌های سال گذشته برای هیچ یک از گروه‌های پزشکی معافیت مالیاتی نداشته‌ایم. در سال گذشته هم این معافیت وجود نداشت، اما سعی شد که با گروه‌هایی که در کرونا آسیب دیدند، با اعتدال مالیاتی بیشتر برخورد شود.

 

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که پرداخت مالیات وظیفه هر شهروندی است و باید سهم خودش را برای ایجاد نظم و آبادانی مملکت ایفا کند، اما این موضوع را هم مدنظر داشته باشیم که نوع برخورد دولت با گروه‌هایی که دارند به جامعه ارائه خدمت می‌کنند، متفاوت باشد. به ویژه جامعه پزشکی که خدمت استراتژیک ارائه می‌دهند. از طرفی گران شدن خدمات درمان باعث شده که حاشیه سود جامعه پزشکی کاهش یابد که این موضوع نشان می‌دهد باید مقداری در اخذ مالیات از جامعه پزشکی کارشناسانه‌تر برخورد کرد که همین باعث شود ترس از مالیات دادن و گریز مالیاتی در برخی همکاران کمتر شود.

 

جامعه پزشکی؛ از خوش‌حساب‌ترین مودیان مالیاتی

 

سالاریان گفت: در عین حال رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بودند که پزشکان از خوش‌حساب‌ترین مودیان مالیاتی هستند و از طرفی آمارها هم نشان می‌دهد که خوداظهاری مالیاتی پزشکان، از دقیق‌ترین، درست‌ترین و نزدیک به واقع‌ترین خوداظهاری‌ها در میان اقشار مختلفی بوده که مالیات‌شان را خوداظهاری می‌کردند. بنابراین این مسائل باید عنوان شود تا اعتبار و سرمایه‌ اجتماعی جامعه پزشکی به خطر نیفتد.

دیدگاه تان را بنویسید