دانشجویان خارج از کشور چقدر می‌توانند ارز بگیرند؟
کد خبر: 21033

دانشجویان خارج از کشور چقدر می‌توانند ارز بگیرند؟

ارز دانشجویی یکی دیگر از مصارف ارزی پیش‌بینی شده در مصوبه اخیر بانک مرکزی است و دانشجویان در صورت تایید وزارتخانه‌های مربوطه علوم و بهداشت می‌توانند تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال ارز بگیرند.

به گزارش خودکارنیوز، بر اساس مقررات به روز شده بانک مرکزی در حوزه ارزی مردم می‌توانند ارز غیر بازرگانی یا خدماتی مورد نیاز خود را از طریق سامانه ناخدا یا همان سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران دریافت کنند که البته باید با یکی از ۳۸ مورد ذکر شده منطبق باشد.

 

ارز دانشجویی یکی دیگر از مقررات بانک مرکزی است که در این زمینه تعریف شده است و بر اساس آن تامین و انتقال یا پرداخت ارز به صورت اسکناس دانشجویان بورسیه با ارائه درخواست وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و با امضاء ذیحساب یا مدیر مالی و معاونت مربوطه هر یک از این وزارتخانه‌ها بلامانع است. البته در بند دیگر این مقررات آمده است که تامین و انتقال برای شهریه دانشجویان آزاد خارج از کشور از مقطع لیسانس به بالا با ارائه درخواست متقاضی در مقابل تایید وزارتخانه ذیربط (علوم و بهداشت) مبنی بر شاغل به تحصیل بودن دانشجو در خارج از کشور و ارائه صورتحساب دانشگاه مربوطه که اصالت و اعتبار آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل تایید شده باشد، با تایید به میزان مبلغ مندرج در آن و حداکثر در سقف ۱۳ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها سالانه در وجه موسسه یا دانشگاه ذیربط از طریق بانک‌های منتخب تجارت و سامان بلامانع است.

 

البته این مصرف ارزی تعریف شده بانک مرکزی تبصره‌هایی هم دارد از جمله اینکه اگر دانشجویان مقطع لیسانس در صورتی که قبل از ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دانشجو بوده و در حال تحصیل هستند تامین و انتقال شهریه و انتقال یا پرداخت هزینه‌های اقامت برای آنها برای ترم تحصیلی جاری و آتی بلامانع است. همچنین اگر دانشجو یا خانواده او درخواست انجام حواله به حساب دانشجو یا شخص ثالث دیگر در خارج از کشور داشته باشند انجام این تقاضا مشروط به ارائه صورتحساب دانشگاه محل تحصیل دانشجو حاکی از اعلام میزان ارز دریافت شده از دانشجو است که اصالت و اعتبارش توسط نمایندگی ایران در کشور محل تحصیل شده تایید شده باشد با تایید وزارتخانه مربوطه مانعی ندارد.

 

همچنین همین فرآیند برای پرداخت ارز به صورت اسکناس به دانشجو یا خانواده وی با همین مراحل مشکلی ندارد. در تبصره ۴ ارز دانشجویی آمده است که تامین و انتقال شهریه و انتقال یا پرداخت ارز به صورت اسکناس برای هزینه‌های اقامت دانشجویان فوق لیسانس به بالا که در مرحله ورود به اولین ترم تحصیلی خود هستند در صورت تایید دانشگاه محل تحصیل از سوی وزارتخانه‌های ذیربط و با اخذ وثیقه از دانشجو یا خانواده وی به میزان ۲۰ درصد هم‌ارز ریالی ارز پرداخت شده بلامانع بوده و آزادسازی وثیقه مذکور موکول به تایید وزارتخانه ذیربط مبنی بر شاغل به تحصیل بودن دانشجو و تایید صورتحساب دانشگاه محل تحصیل دانشجو حاکی از اعلام میزان ارز دریافت شده از دانشجو که اصالت و اعتبار آن توسط نمایندگی ایران در کشور محل تحصیل تایید شده باشد در مهلت شش ماه از تاریخ پرداخت وجه خواهد بود.

 

یکی دیگر از بندهای این مصوبه درباره ارز دانشجویی این است که تامین و انتقال یا پرداخت ارز به صورت اسکناس برای هزینه اقامت دانشجویان آزاد خارج از کشور از مقطع لیسانس به بالا حداکثر به میزان ماهیانه ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای هر نفر و برای هر عضو خانواده (همسر و فرزند) ماهیانه حداکثر ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع است. البته برای پرداخت‌های ذکر شده تایید وزارتخانه ذیربط باید در هر سال تمدید شود.

دیدگاه تان را بنویسید