رواج فروش سنگ قبر دست دوم/ دیگر مردن هم آسان نیست!
کد خبر: 21120

رواج فروش سنگ قبر دست دوم/ دیگر مردن هم آسان نیست!

خانه آخرت، به جایی گفته می‌شود که انسان بعد از آنکه بار خود را بسته و از دنیا می‌رود، درخانه جدید به اسم قبر گذاشته می‌شود. خانه‌ای کوچک، اما با قیمتی بالا که این روز‌ها حتی مردن را هم سخت و دشوار کرده است و در ذهن مردم چنین چیزی جریان دارد که در صورت مرگ، هزینه‌های دفن و کفن به چه صورتی خواهد بود.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از گسترش نیوز، چنین امری نشان دهنده این است که انسان حتی برای مردن هم باید پول خرج کند، آن هم به مقدار زیاد. قبری با محیط کوچک و خاک‌های بسیار، اما گران. سوال‌های بسیاری در ذهن ما ایجاد می‌شود. افرادی که توان مالی خوبی ندارند، چگونه می‌تواند از پس هزینه‌های بعد از مرگ بر می‌آید. سوالی که قطعا ذهن خیلی از افراد را مشغول کرده است.

با پرس و جو‌هایی که از سنگ فروشان بهشت زهرا انجام شد، متوجه شدیم که نرخ سنگ قبر معمولی، از ۲میلیون و پانصد هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز ادامه دارد. با این وجود اگر کسی بخواهد سنگ قبر تهیه کند و مشکل مالی داشته باشد، برای یک تکه سنگ که نام و نشانی مرده خود را بتواند پیدا کند، باید مبلغ ۲میلیون و پانصد هزار تومان پول پرداخت کند. چنین هزینه‌ای فقط برای یک تکه سنگ است.

IMG_20230214_095046

سنگ قبر دست دوم

سیاری از کسانی که توان پرداخت سنگ قبر‌های نو را ندارند، به سنگ قبر‌های دست دوم روی می‌آورند، اما فلسفه سنگ قبر دست دوم چیست؟ بعد از بررسی ها، متوجه شده ایم، افرادی که قصد جدید کردن سنگ قبر اموات خود را دارند، سنگ کهنه را به سنگ فروشی می‌فروشند و سنگی جدید را تهیه می‌کنند و در ازای آن مبلغی بیشتر را پرداخت می‌کنند. سنگ فروش، آن را سابیده و مرتب می‌کند. این افراد اشاره می‌کنند که سنگ‌های دست دوم دوام لازم را ندارند و برای کسانی پیشنهاد می‌شود که توان مالی کافی برای خرید سنگ را ندارند.

IMG_20230214_095048

اما ابتدایی‌ترین چیزی که برای اموات نیاز است، کفن است. کفن انواع مختلف دارد و بسته به نوع جنسی که دارند قیمت‌گذاری می‌شوند. بعد از بررسی‌های انجام شده در بسیاری از سایت‌هایی که کفن می‌فروشند، متوجه شدیم که نرخ این پارچه از ۱۴۸هزار تومان شروع و تا ۱میلیون تومان هم می‌رسد. این لباس سفر به دنیایی دیگر مناسب‌ترین نرخ را درمیان اقلامی دارد که برای دفن باید خرید.

اقتصاد امروز پلی برای رقابت دنیا و آخرت شده است. هزینه کفن و دفن مردگان، نفس زندگان را هم گرفته است. همزمان با بالا رفتن هزینه‌های زندگی، هزینه مردن هم افزایش یافت. حتما اگر کسی پارسال جان به جان آفرین تسلیم می‌کرد، خانواده‌اش کمتر به زحمت می‌افتادند.

IMG_20230214_095050

در میان این سنگ فروشان بهشت زهرا، هستند کسانی که سنگ قبر‌های دست دوم را به صورت قسطی هم می‌فروشند. برای مثال اگر کسی بخواهد سنگ قبر دست دوم را به صورت قسطی تهیه کند که ۱میلیون و پانصد هزار تومان نرخ دارد، باید نصف مبلغ را ابتدا پرداخت کند و باقی مانده را یک چک ۱ماهه تحویل فروشنده دهد. در این صورت می‌تواند سنگ قبر دست دوم را تهیه کند.

جدا از سنگ قبر، نرخ خود قبر نیز سر به فلک کشده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته، در قطعه یک تا ۱۱۲ نرخ هر خانه ابدی ۲۵ میلیون تومان بود که امروز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. در ناحیه ۲ که از قطعه ۲۰۰ تا ۲۵۸ است، هر طبقه ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در ناحیه ۳ که از قطعه ۳۰۰ تا ۳۲۸ است، هر طبقه خانه ابدی حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و در ناحیه سه یعنی از قطعه ۳۰۰ تا ۳۲۸، قطعات عمومی داریم (۳۰۳) که برای رعایت حال شهروندان است و ۱ طبقه به صورت رایگان و ۲ طبقه فوقانی با نرخ ۶ میلیون تومان واگذار می‌شود.

IMG_20230214_095052

برای مرگ باید پول پس انداز کرد. چرا که هزینه‌های مردن فقط به یک قبر و سنگ و کفن ختم نمی‌شود. تازه بعد از تمام شدن این مراحل، پای مراسم دیگری به میان می‌آید. مهمان‌هایی که برای مراسم تشیع آمده‌اند باید پذیرایی شوند. این روز‌ها مردن هم برای انسان دردسر بزرگی شده که هزینه‌های زیادی را روی دست انسان می‌گذارد و اگر مال و اموالی نداشته باشی بازماندگان را از مرگ خود به شدت غمگین خواهی کرد. البته این غم به خاطر هزینه‌هایی است که باید برای کفن و دفن شما و مراسم ختم و بزرگداشت شما صرف شود. هزینه تالار برای صرف ناهار بعد از خاکسپاری بسیار بالا است. در کل مردن هم هزینه‌های زیادی به همراه دارد.

دیدگاه تان را بنویسید