افزایش ۲ برابری تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی
کد خبر: 21741

افزایش ۲ برابری تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی

رئیس قوه قضاییه با پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای افزایش حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی موافقت کرد و از روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه، تعرفه‌های جدید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بارگذاری خواهد شد و قابل اقدام است.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مطابق ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، گفت: نرخ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی از فردا تغییر می‌کند.

صفدر کشاورز درباره جزئیات افزایش نرخ حق التحریر دفاتر اسناد رسمی افزود: در مواردی که ضرورت داشته باشد، بازنگری تعرفه‌ها زودتر از ۴ سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی آخرین بار در ۱۸ فروردین سال ۱۳۹۹ به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شد و از آن تاریخ تاکنون حدود سه سال از بازنگری تعرفه اسناد رسمی گذشته است، گفت: با توجه به میزان نرخ تورم ابلاغی از سوی بانک مرکزی، رئیس قوه قضائیه با پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای افزایش حق التحریر دفاتر اسناد رسمی موافقت کرد و از روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه تعرفه‌های جدید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بارگذاری خواهد شد و قابل اقدام است.

معاون امور اسناد سازمان ثبت افزود: تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی مطابق تعرفه اصلاحی و ابلاغی محاسبه و دریافت خواهد شد و نرخ تعرفه تقریبا ۲ برابر شده است.

وی گفت: دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند تعرفه جدید را در معرض دید مراجعان قرار دهند و نرخ تعرفه اسناد تنظیمی را مطابق تعرفه جدید وصول کنند. اگر هر دفترخانه مازاد از این تعرفه ابلاغی مبلغی دریافت کند قطعاً سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آن برخورد خواهد کرد و این تخلف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

کشاورز تصریح کرد: مراجعان اگر تخلفی را مشاهده کردند می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان ثبت و حوزه‌های ثبتی، شکایت خود را به صورت مکتوب اعلام کنند تا توسط بازرسی سازمان ثبت مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید