قانون جدید بیمه شخص ثالث: خودرو‌های با قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان غیر متعارف هستند/ حتی اگر خسارت کلی دیده و اسقاطی شوند، مقصر و بیمه گر فقط تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان مسئول هستند
کد خبر: 22428

قانون جدید بیمه شخص ثالث: خودرو‌های با قیمت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان غیر متعارف هستند/ حتی اگر خسارت کلی دیده و اسقاطی شوند، مقصر و بیمه گر فقط تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان مسئول هستند

طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد، نامتعارف تلقی می شود.

به گزارش خودکارنیوز، قبل از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵، قانونگذار حد مشخصی برای مسئولیت مقصر حادثه رانندگی جهت پرداخت خسارت مالی وارده به خودرو زیان دیده تعیین نکرده بود و اگر یک خودرو لوکس چند صد میلیونی دچار خسارت می شد، امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت. اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروها بر اساس معیار قیمت به دو نوع متعارف و نامتعارف تفکیک و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین شد؛ به طوری که خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد نامتعارف تلقی می شود.

 

بیمه خودروهای متعارف سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

 

بر این اساس قوه قضائیه در روزهای پایانی سال گذشته نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین در سال جاری رقم ۶۰۰ میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود. در این شرایط اگر یک خودروی متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر ۶۰۰ میلیون است در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود، میزان خسارت به هر اندازه ای که باشد باید توسط مقصر حادثه جبران شود و هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.

 

اما برای خودروهای غیرمتعارف و بالای ۶۰۰ میلیون تومان، با توجه به اینکه از نظر قانونگذار خودرو لوکس (نامتعارف) است، حتی اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی شده باشد مقصر حادثه فقط تا حد ۶۰۰ میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه گر نیز نخواهد بود. درواقع اگر تصادفی پیش آمد و خودرو نامتعارف بود، بیمه خسارتی بر اساس قیمت خودروی متعارف برای خودروی نامتعارف پرداخت می‌کند. مگر اینکه مالک خودروی نامتعارف بیمه بدنه داشته‌ باشد؛ در این شرایط می‌تواند از طریق این بیمه خسارت خودرو را جبران کند.

دیدگاه تان را بنویسید