دلیل رکورد زنی قیمت طلا در جهان/ خرید زیورآلات پشتوانه اقتصاد خانوار؛ بخریم یا نه؟
کد خبر: 22581

دلیل رکورد زنی قیمت طلا در جهان/ خرید زیورآلات پشتوانه اقتصاد خانوار؛ بخریم یا نه؟

کشتی آرای، کارشناس ارشد طلا و سکه با تاکید بر اینکه خرید زیورآلات به خصوص توسط بانوان می تواند هم به اشتغال و هم اقتصاد خانوار و کشور کمک کند گفت: قیمت طلا در بازارهای جهانی وارد رکورد بی سابقه شد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از بازار ، قیمت طلا از دو روز گذشته با تصمیم فدرال رزرو آمریکا وارد هزاره سوم قیمتی خود شد و رکورد بیشترین قیمت را به نام خود ثبت کرد. طلا در بازارهای جهانی از روز سه شنبه (دیروز) بالاخره پس از چندین بار که دچار نوسان شده بود از مرز ۲ هزار دلار عبور کرد.

این قیمت دو هزار دلار در هر اونس اگر چه یک بار نیز رخ داده بود و بعدها به مرور دچار افت قیمت شد و به شدت کاهش یافت اما امروز و در لحظه تنظیم گزارش با ثبت قیمت ۲۰۲۶ دلار نشان داد که این قیمت یک رکورد و در نوع خود بی سابقه است.

کارشناسان بر این باور هستند که حالا که طلا از مرز روانی تاریخی خود عبور کرده نشان می دهد که داده های ضعیف اقتصاد آمریکا سبب شده است تا بازارها احتمال بیشتری به عقب نشینی فدرال رزرو در سیاست های انقباضی اش بدهند.

در حقیقت در روزهای اخیر به دلیل افزایش نگرانی ها نسبت به تورم ناشی از افزایش قیمت نفت سبب شده بود تا بازارها احتمال افزایش نرخ بهره را توسط فدرال رزرو بدهند. اما در حال حاضر به دلیل داده های اقتصادی ضعیف احتمال رکود بیشتر شده است و از این طریق نیز دست فدرال رزرو بیشتر از پیش بسته شده است.

طلا نیز که نسبت به افزایش نرخ بهره حساس است با کاهش احتمال انقباضی بودن فدرال رزرو دیروز نزدیک به ۲ درصد افزایش قیمت داشت. طلا اکنون دو بال پرواز را در کنار خود می‌بیند: تورم و رکود اقتصادی.

محمد کشتی آرای رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر و کارشناس ارشد طلا و سکه معتقد است که تصمیم فدرال رزرو آمریکا و ورشکسته شدن بانک ها در آمریکا باعث شده تا قیمت طلا در بازارهای جهانی در دو روز گذشته با ۵۶ دلار افزایش به مرز ۲۰۲۶ دلار که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود برسد.

او در پاسخ به این پرسش که چه تحلیلی می توان برای این روزهای افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی آورد می گوید: اتفاقی که در حوزه بین الملل رخ داد و موجب تعطیلی و از کار افتادن و ورشکستگی بانک ها در آمریکا بود. این اتفاق تاثیر مهمی در کاهش ارزش دلار و اتفاقا افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی داشت.

کشتی آرای با اشاره به اینکه این اتفاق می توانست موجب خروج سرمایه و رفتن سرمایه به سمت طلا شود ادامه داد: این اتفاق باعث شد تا در روزهای پایانی سال قیمت طلا در هر اونس به مرز ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار برسد. اگر چه در سال های قبل یک بار قیمت طلا در بازارهای جهانی به مرز ۲ هزار دلار رسیده و عبور کرده بود اما تا این حد رشد نکرده بود.

او ادامه داد: در دو روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی ۵۶ دلار افزایش داشته است و به مرز ۲۰۲۶ دلار رسیده است که در نوع خود بی سابقه و رکورد محسوب می شود. به هر حال این رشد قیمت همانطور که عرض کردم می تواند به تصمیمات فدرال رزرو آمریکا و ورشکستگی بانک ها و خروج سرمایه ها و رفتن این سرمایه ها به سمت بازار طلا باشد.

رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که در روزهایی که در تعطیلات به سر می بردیم شاهد رشد قیمت طلا و ارز بودیم گفت: برخی از صرافی ها به دلیل ایام عید در تعطیلات به سر می بردند و اگر هم قیمتی درج می شد قیمت ها چندان واقعی نبود و توسط واسطه ها اعلام می شد. اما از روز دوشنبه شاهد کاهش نرخ ارز بودیم چرا که در تعطیلات نرخ ارز به ۵۵ هزار تومان هم رسید اما در روزهای آغاز بازار دیدیم که نرخ ارز به ۵۰ هزار تومان بازگشت.

کارشناس ارشد طلا و سکه با اشاره به اینکه دو عامل طلای جهانی و دلار در بازار ارز بر تعیین قیمت طلا و سکه تاثیر می گذارند تاکید کرد: قیمت انواع مسکوکات امروز شاهد هستیم که به تعادل رسیده است به طوریکه قیمت سکه بهار آزادی از ۳۳ میلیون تومان به ۳۱ میلیون تومان کاهش یافته است. به هر حال با شروع بازار و همزمان شدن با ایام ماه مبارک رمضان داد و ستد طلا نیز افت کرد.

کشتی آرای ادامه داد: بازار طلا این روزها روزهای آرامی را سپری می کند و اقدامات دولت و بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز نیز موفق بوده است و به طوریکه دیگر شاهد افزایش نوسانات در قیمت ها نیستیم.

وی در خصوص کاهش حباب سکه نیز اینطور توضیح می دهد: از ششم فروردین ماه جاری با بارگذاری ربع سکه بهار آزادی ( به هر کد ملی ۵ ربع سکه) در مرکز مبادلات ارزی می بینیم که حباب ربع سکه نیز کاهش چشمگیری داشته است. در حالیکه در ایام عید حباب سکه رشد کرده بود.

در کشور متنوع شده است و به هر حوزه ای این روزها به دید سرمایه گذاری نگاه می شود. اتفاقا مردم اتفاقات و جریانات اقتصادی را به خوبی دنبال می کنند چرا که اطلاعات اقتصادی آنها بالا رفته است. پس نمی توان به مردم توصیه کرد که در کدام بخش سرمایه گذاری کنند. مردم بهتر می دانند که در کجا سرمایه گذاری کنند و چه بخرند.

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که طلا همواره بهترین و مطمئن ترین محل برای سرمایه گذاری بوده است. پس توصیه بنده به خصوص به بانوان این است که مصنوعات طلا بخرند. چرا که هم استفاده زینتی و هم جنبه سرمایه گذاری دارد. پس به خانم ها توصیه می کنم که به خرید زیورآلات طلا و نه بدلی حرکت کنند. چرا که هم به اقتصاد کشور و هم به اقتصاد خانوار کمک می کند.

کشتی آرای در پاسخ به این پرسش که آیا با این شرایط اقتصادی کشور هنوز هم به مردم و به خصوص بانوان توصیه می کنید طلا خریداری کنند؟ گفت: حوزه های سرمایه گذاری این روزهاکارشناس ارشد طلا و سکه اضافه کرد: برای تایید این اظهارات باید عنوان کنم که در کشور هند ۱۱ درصد طلای دنیا در اختیار بانوان هندی است که همین آمار می تواند نشان دهد که چه کمکی به اقتصاد کشور می کند.

دیدگاه تان را بنویسید