عضو شورای شهر تهران: افزایش کرایه‌ها تا پیش از یکم اردیبهشت تخلف است، اما پس از آن کرایه تاکسی تا ۵۵ درصد، اتوبوس تا ۴۱ درصد و مترو تا ۲۵ درصد گران می‌شود
کد خبر: 22929

عضو شورای شهر تهران: افزایش کرایه‌ها تا پیش از یکم اردیبهشت تخلف است، اما پس از آن کرایه تاکسی تا ۵۵ درصد، اتوبوس تا ۴۱ درصد و مترو تا ۲۵ درصد گران می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح جزئیات افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی پایتخت اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: در هیچ‌کدام از ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی تهران نباید کرایه‌ها پیش از تاریخ یکم اردیبهشت افزایش پیدا کند و اگر در چند روز آینده شهروندان شاهد چنین تخلفی بودند، موضوع را از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به بازرسی شهرداری تهران گزارش دهند.

 سید جعفر تشکری هاشمی درباره جزئیات افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۲ پس از رد مصوبه اولیه شورای اسلامی شهر توسط فرمانداری تهران و اصلاح این مصوبه در صحن شورا توضیح داد: در ماه‌های پایانی سال گذشته وزارت کشور با ارسال بخشنامه‌ای تاکید کرد که افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی برای سال جدید نباید از سقف نرخ تورم بیشتر باشد. در شورای شهر تهران نیز افزایش نرخ کرایه‌ها ابتدا بر همین اساس انجام شد و حتی در برخی موارد، میزان افزایش‌ها بسیار پایین‌تر از نرخ تورم بود، با این حال فرمانداری تهران معتقد بود که برای رفاه حال مردم باید کمی در میزان افزایش‌ها تجدید نظر صورت گیرد.

وی افزود: پیش‌بینی اولیه ما برای افزایش قیمت بلیت اتوبوس، میانگین ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته بود، اما با توجه به وضعیت معیشتی عموم شهروندان، فرمانداری تهران پیشنهاد داد که نرخ‌های مربوط به خطوط اتوبوس‌های تندرو کاهش یابد. در همین راستا نیز شورای شهر میزان ورودی اولیه اتوبوس‌های تندرو را مطابق مصوبه اولیه همان یک هزار و 800 تومان در نظر گرفت، اما به جای این که براساس پیشنهاد اولیه برای هر ۲.۵ کیلومتر ۴۰۰ تومان به ورودی اولیه اضافه شود، اکنون با اصلاح مصوبه قبلی، به ازای هر ۵ کیلومتر، ۴۰۰ تومان به ورودی اولیه اضافه می‌شود.

افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس؛ حداکثر ۲۵ و ۴۱ درصد

تشکری هاشمی در ادامه توضیحات خود گفت: با اصلاح مصوبه اولیه شورا، در حال حاضر حداکثر نرخ افزایش کرایه در شبکه اتوبوسرانی پایتخت نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و حداکثر افزایش قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز حداکثر ۲۵ درصد است. در حوزه تاکسیرانی نیز براساس چارچوب پیشنهادی وزارت کشور یعنی عدم افزایش کرایه بیش از نرخ تورم، اکنون میانگین افزایش کرایه تاکسی ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود این که حداکثر میزان افزایش نرخ بلیت مترو ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، اما اگر شهروندان قواعد توصیه‌شده را رعایت کنند، یعنی سفرهای خود را در ساعات غیراوج انجام دهند و از کارت‌بلیت‌های شخصی‌سازی‌شده استفاده کنند، این امکان وجود دارد که میزان افزایش نرخ بلیت نسبت به سال قبل به میزان ۲۰ درصد کاهش یابد؛ بنابراین می‌توان گفت میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال جدید نسبت به سال گذشته حداقل ۵ درصد و حداکثر ۲۵ درصد است.

افزایش ۲۰ تا ۵۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲

تشکری هاشمی در توضیح بیشتر درباره میزان افزایش قیمت کرایه تاکسی گفت: با وجود این که میانگین افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است، در برخی موارد استثنایی ممکن است میزان افزایش قیمت کرایه به دلایل فنی کمی بیشتر از این مقدار شده باشد. البته بازهم کرایه در هیچ خطی بیش از حداکثر ۶۰ درصد افزایش پیدا نکرده و در عین حال، در برخی خطوط، میزان افزایش کرایه تاکسی کمتر از ۴۵ درصد در نظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت در حوزه افزایش نرخ کرایه تاکسی، قیمت کرایه‌ها در خطوط مختلف بین ۲۰ تا ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته شهروندان باید توجه داشته باشند که مترو و اتوبوسرانی به طور مستقیم زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنند، اما در حوزه تاکسیرانی مدیریت شهری با بخش خصوصی مشارکت دارد و به همین دلیل میزان افزایش‌ها کمی بیشتر است.

افزایش نرخ کرایه‌ها تا پیش از یکم اردیبهشت تخلف است

تشکری هاشمی با تاکید بر این که افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی از اول اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد، عنوان کرد: تا قبل از روز یکم اردیبهشت، هیچ‌کس اجازه افزایش قیمت کرایه‌ها را ندارد و اگر رانندگان تاکسی در چند روز باقیمانده تا شروع اردیبهشت بیش از نرخ تعیین‌شده در سال گذشته کرایه دریافت کردند، مرتکب تخلف شده‌اند. شهروندان نیز در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند پلاک تاکسی متخلف را از طریق سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به بازرسی شهرداری تهران گزارش دهند.

دیدگاه تان را بنویسید