آمریکا:۷۰ درصد صادرات گازمان را به اروپا می‌دهیم
کد خبر: 17905

آمریکا:۷۰ درصد صادرات گازمان را به اروپا می‌دهیم

جفری بیات معاون منابع انرژی وزارت امورخارجه آمریکا یکشنبه شب گفت که واشنگتن ۷۰ درصد از صادرات گاز مایع خود را به اروپا اختصاص می‌دهد.

 

به گزارش خودکارنیوز به نقل از شبکه "راشا تودی"، بیات گفت که واشنگتن منابع صادراتی خود را برای تامین نیازهای گازی اروپا بسیج می‌کند.

 

خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از این دیپلمات آمریکایی افزود: واقعیت این است که آمریکا امسال به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع جهان تبدیل خواهد شد و ۷۰ درصد از صادرات خود را راهی اروپا خواهد کرد.

 

پیش از این نیز آلفرد کامر مدیر بخش اروپایی صندوق بین المللی پول گفت که توقف کامل صادرات گاز روسیه به اروپا در کنار زمستان سرد ممکن است موجب کمبود مصرف گاز و بهینه سازی مصرف آن شود.

 

وی افزود: این اقدام می‌تواند به تولید ناخالص داخلی برخی کشورهای اروپایی و به میزان ۳ درصد آسیب وارد کند.

 

در همین راستا، کارل لوتریاخ وزیر بهداشت آلمان یکشنبه شب هشدار داد که شاید بیمارستان‌های کشورش به خاطر بحران سوخت و تورم کنونی تعطیل شوند.

 

یک نظر سنجی جدید در کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و لهستان نشان می‌دهد بسیاری از اروپایی‌ها نگران هستند که تورم بالا بر اثر بحران انرژی منجر به ناآرامی اجتماعی، اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب‌ شود.

 

بر اساس نظرسنجی «یوگاو (YouGov)»، هزینه زندگی این روزها به مهم‌ترین مساله برای اروپایی‌ها تبدیل شده است. اکثریت افرادی که درچهار کشور مزبور در نظرسنجی شرکت کردند درباره افزایش احتمال ناآرامی‌های اجتماعی در ماه‌های آتی نگران هستند. در فرانسه، ۴ نفر از ۱۰ نفر می‌خواهند شاهد بازگشت جنبش‌های اعتراضی جلیقه زردها باشند.

 

اروپایی‌ها همچنین مساله بحران انرژی را به وضوع در زندگی روزانه خود احساس کرده اند. طبق نظرسنجی صورت گرفته، از هر پنج نفر یک نفر از پس اندازهای خود کم کرده در حالیکه از هر ۱۰ نفر یک نفر یخشی از وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کند.

 

اکثریت افراد در این نظر سنجی معتقدند که این یک بحران کوتاه مدت نیست درحالیکه بسیاری هم هیچ پایانی را در چشم انداز آینده برای آن نمی‌بینند. اکثرا در لهستان و آلمان گفتند که آنها در حال خرید برای مواجهه بهتر با شرایط پیش رو هستند. برخی دیگر نیز قصد دارند مصرف گرمایش را به علت قیمت‌های بالای انرژی، کاهش دهند.

 

طبق این نظرسنجی، مردم در چهار کشور اروپایی ذکر شده، اعتماد کمی به قابلیت دولت‌ها برای مدیریت این بحران دارند.

 

در پی جنگ اوکراین، حمایت اتحادیه اروپا از کی‌ف و اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، بحران گاز و نفت پیش آمد.

 

اروپا در تلاش است تا وابستگی خود را به تامین انرژی از روسیه قطع کند تا قدرت مسکو را برای تامین مالی جنگ کاهش دهد اما این اقدام ممکن است به اندازه کافی با سرعت انجام نشود.

 

در این رابطه، هفت کشور صنعتی جهان-موسوم به گروه هفت- موافقت کرده‌اند که سقف قیمت برای نفت روسیه تعیین کنند؛ هدف از این اقدام محدودکردن منابع مالی روسیه در جنگ با اوکراین است.

 

روسیه هم گفته است از فروش نفت به کشورهایی که این محدودیت را به اجرا در آورند، خودداری خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید