هشدار سازمان ملل نسبت به انباشت مواد پلاستیکی در خاک
کد خبر: 17956

هشدار سازمان ملل نسبت به انباشت مواد پلاستیکی در خاک

آژانس محیط زیست سازمان ملل نسبت به معضل انباشته شدن مواد پلاستیکی در خاک در سراسر جهان هشدار داد.

 

به گزارش خودکارنیوز، گزارش جدید برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) که روز گذشته (دوشنبه) منتشر شد، نشان می دهد: مواد پلاستیکی مورد استفاده در امور کشاورزی با سرعت نگران کننده‌ای در خاک کشاورزی سراسر جهان انباشته می‌شوند.

 

مواد پلاستیکی به طور گسترده‌ای در بخش کشاورزی استفاده می شوند که از بذرهای پوشش داده شده با پلاستیک گرفته تا پوشش های محافظ که برای تغییر دمای خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز به کار گرفته می شوند را شامل می‌شود.

 

همچنین این مواد مصنوعی به برخی انواع کود اضافه می‌شود که در مزارع، پخش و در گونی‌ها و لوله‌های آبیاری استفاده می‌شود.

 

این گزارش هشدار می دهد: در حالیکه همه این ترکیبات به افزایش بازدهی محصولات کمک کرده‌اند، شواهد فزاینده ای وجود دارد که پلاستیک‌های تجزیه شده خاک را آلوده کرده و بر تنوع زیستی و سلامت خاک تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

 

علاوه بر این، میکروپلاستیک‌ها از قبیل آنچه در برخی کودها استفاده می‌شود، هنگامی که از طریق زنجیره مواد غذایی به افراد منتقل می‌شوند، بر سلامت انسان نیز تاثیرگذار هستند.

 

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، کارشناسان برنامه محیط زیست سازمان ملل اظهار داشتند: با گذشت زمان، قطعات بزرگ پلاستیک به قطعاتی کوچکتر تجزیه شده و در خاک نفوذ می‌کنند. این میکروپلاستیک‌ها می‌توانند ساختار فیزیکی زمین را تغییر دهند و ظرفیت آن را برای ذخیره آب محدود کنند. آنها همچنین می توانند با کاهش رشد ریشه و جذب مواد مغذی روی گیاهان تاثیر بگذارند.

دیدگاه تان را بنویسید