روسیه ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد
کد خبر: 18032

روسیه ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.

به گزارش خودکارنیوز، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان حفظ صلح و امنیت در اوکراین افزود، چنانچه سازمان ملل اقدام به اجرای تحقیقات نادرستی کند، در رابطه با آن تجدید نظر خواهیم کرد چرا که در این صورت دیگر بیطرف نخواهد بود.

نماینده دولت ولادیمیر پوتین در این نشست گفت که سازمان ملل حق ارسال تیم بررسی درباره استفاده از پهپادها در اوکراین را ندارد.

نبنزیا تاکید کرد: اطلاعات نادرستی را که غرب درباره خرید پهپاد از ایران منتشر می‌کند، رد می‌کنیم.

معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: سازمان ملل باید درباره هرگونه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام به بررسی بکند.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در تداوم کارزار رسانه ای غرب علیه ایران مدعی شد ایران به روسیه پهپاد ارایه کرده و این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در تداوم این ادعای آمریکا گفت از کارشناسان سازمان ملل انتظار داریم برای جمع آوری لاشه‌های پهپادها و تشخیص منشا آنها، به اوکراین سفر کنند.

سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در سخنانی ادعاهای غرب به ویژه آمریکا مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی از سوی روسیه در جنگ با کشورش را تکرار کرد.

وی همچنین گفت: اطلاعاتی در دست داریم مبنی بر اینکه روسیه عمدا در حال تدارک برای یک فاجعه تمام عیار در جنوب اوکراین از جمله نیروگاه برق آبی کاخوفکا است.

نماینده اوکراین ادامه داد اکنون باید اقدام فوری کرد تا روسیه فرصتی برای یک اقدام ترویستی دیگر نداشته باشد.

پیش از این، رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح عصر جمعه به وقت محلی در این نشست شورای امنیت سازمان ملل نسبت به اینکه بحران در اوکراین در مسیر تنش بیشتر قرار دارد، هشدار داد و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز آن از طریق گفت وگوهای سیاسی و دیگر ابزارهای مسالمت آمیز با تاکید بر تمامیت ارضی اوکراین شد.

معاون دبیرکل سازمان  ملل درباره وضعیت وخیم غیرنظامیان در اوکراین نیز هشدار داد و اعلام کرد که تا ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) حدود ۶ هزار نظامی کشته و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شده‌اند.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون، حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.

رسانه‌ها و مقامات غربی در روزهای اخیر به فضاسازی درباره ادعای ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین شدت بخشیده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا کرد برخی از قطعنامه‌های شورای امنیت مانند ۲۲۳۱ به ما اختیار می‌دهد که صنایع دفاعی ایران را تحریم کنیم.

ادعاهای پهپادی علیه ایران در حالی است که است که امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از وی خواست از سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص جنگ اوکراین و ادعاهای بی اساس در مورد ایران جلوگیری کند.

ایروانی تاکید کرد محدودیت‌های ذکر شده در پاراگراف ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر ۲۰۲۰ پایان یافته و از آن زمان هیچکدام از اقدامات ایران در جهت تامین، فروش یا انتقال سلاح یا مواد مرتبط به آن به دیگر کشورها تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نبوده است.

سفیر و نماینده  ایران در سازمان ملل همچنین ادعای اوکراین در مورد پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز یک تفسیر نادرست و خودسرانه از قطعنامه و روح این پاراگراف دانست.

وی تاکید کرد: پاراگراف ۴ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ بطور روشن به محدودیت‌های اقلام، مواد تجهیزات، کالا و تکنولوژی در ارتباط با  توسعه سیستم موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای اشاره می‌کند.

ایروانی در نامه‌ای، پیشنهاد اوکراین مبنی دیدار کارشناسان سازمان ملل از این کشور برای بازرسی از قطعات پهپادهای سقوط کرده و مرتبط ساختن آن با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق هسته‌ای ایران را فاقد هرگونه پایه حقوقی در چارچوب قطعنامه مذکور دانست.

 

دیدگاه تان را بنویسید