انتقاد تند سهامدار متا از مارک زاکربرگ: سرمایه‌گذاری افراطی در متاورس را متوقف کنید
کد خبر: 18129

انتقاد تند سهامدار متا از مارک زاکربرگ: سرمایه‌گذاری افراطی در متاورس را متوقف کنید

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت Altimeter Capital در نامه‌ای سرگشاده به متا مدعی شد که تعداد کارمندان این کمپانی بیش از حد بالاست و سرعت حرکت آن‌ها چنان آهسته شده که دیگر نمی‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را حفظ کند.

به گزارش خودکارنیوز، این سهامدار متا توصیه کرده که این غول شبکه‌های اجتماعی حدود 20 درصد از نیروهای خود را تعدیل و سرمایه‌گذاری سالانه در حوزه متاورس را به رقم کمتری محدود کند.

 

«برد گرستنر»، مدیرعامل Altimeter Capital در نامه خود می‌گوید اگر متا می‌خواهد شرایطش را به حالت قبل برگرداند، باید هزینه نیروی انسانی خود را 20 درصد کاهش داده و سرمایه‌گذاری سالانه در صنعت متاورس را به حداکثر 5 میلیارد دلار برساند. گرستنر مدعی است:

«متا باید دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران، کارمندان و جامعه فناوری را جلب کند تا بتواند به جذب، الهام‌بخشی و حفظ بهترین افراد حاضر در این دنیا بپردازد. به‌طور خلاصه، متا باید سبک‌تر و متمرکزتر شود.»

IMG_20221026_102731

افت ارزش سهام متا سرمایه‌گذاران را نگران کرده است

این نامه به‌خوبی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران متا چه احساسی نسبت به عملکرد اخیر این شرکت داشته‌اند. ارزش بازار متا در سال 2022 بیش از 61 درصد کاهش یافته است. Altimeter Capital بیش از دو میلیون سهم از این شرکت را در اختیار دارد.

نکته مهم بعدی درباره این نامه، تردید سرمایه‌گذاران درباره تمرکز افراطی متا بر صنعت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. این شرکت قبلا گفته بود که می‌خواهد سالانه 10 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کند. با این حال گرستنر می‌گوید: «مردم هنوز حتی نمی‌دانند که متاورس در واقع به چه معناست. اگر این شرکت سالانه 1 تا 2 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کرد، شاید این سردرگمی به یک مشکل تبدیل نمی‌شد.»

مدیرعامل Altimeter می‌گوید تزریق سرمایه‌هایی که سالانه توسط متا در بخش VR هزینه می‌شود، ممکن است لازم باشد که پیش از به ثمر نشستن تا یک دهه دیگر ادامه پیدا کند: «پیش‌بینی سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد دلاری در آینده‌ای نامعلوم حتی با معیارهای دره سیلیکون هم بیش از حد زیاد و وحشتناک به نظر می‌رسد.»

گرسنتر در انتهای نامه خود به تعداد بالای کارمندان و هزینه‌های سرمایه‌ای متا اشاره می‌کند و می‌گوید اگر این شرکت بتواند این هزینه‌ها را کنترل کند، شاید بتواند جریان پول آزاد خود را دو برابر کرده و قیمت سهامش را افزایش دهد. متا هنوز به این نامه واکنشی نشان نداده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید