کاخ سفید: اکنون پیشرفتی در مذاکرات هسته ای با ایران وجود ندارد
کد خبر: 19566

کاخ سفید: اکنون پیشرفتی در مذاکرات هسته ای با ایران وجود ندارد

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با تکرار اتهامات پهپادی علیه تهران و نیز دخالت در امور داخلی ایران، اعلام کرد که هم اکنون هیچ پیشرفتی در ارتباط با مذاکرات هسته ای با ایران وجود ندارد.

به  گزارش خودکارنیوز، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، بدون اشاره ای به کارشکنی و زیاده خواهی های دولت جو بایدن گفت: ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی کنیم. برجام در تمرکز ما نیست.

این مقام دولت بایدن ادامه داد: ما چندین ماه  پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد. 

وی با دخالت در امور داخلی ایران و نیز تکرار اتهامات پهپادی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: درحالی که ایران به کشتن شهروندان خود و فروش پهپاد به روسیه ادامه می دهد، ما دستیابی به یک توافق را در آینده نزدیک نمی بینیم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریحکرد: بنابراین، درحال حاضر ما بر روشهای موثر برای مقابله با ایران در این زمینه ها متمرکز شده ایم. 

وی همچنین اعلام کرد که جو بایدن در تاریخ ۹ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ برای شرکت در نشست سران کشورها شمال آمریکا به مکزیکو سیتی سفر خواهد کرد.

پیش از این ، "رابرت مالی" نماینده ویژه  آمریکا در امور ایران ادعاهای "رابرت وود" دیپلمات آمریکایی را در نشست روز گذشته شورای امنیت برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تکرار کرد و  در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد: همانطور که رابرت وود دیروز در سازمان ملل گفت سپتامبر، اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تایید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد، امید جمعی ما برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد.

رابرت وود دیپلمات آرمریکایی عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: آمریکا کاملا متعهد به حل نگرانی ها از طریق دیپلماسی است. ما چندین ماه‌ است که درگیر مذاکرات جدی با هدف بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده‌ایم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: با این حال، اقدامات و مواضع ایران دلیل عدم دستیابی به نتیجه بوده است. در ماه سپتامبر، یک توافق در دسترس بود. حتی به نظر می‌رسید که ایران نیز آماده موافقت با این توافق بوده، امادر آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که خارج از برجام بود.

وی با بیان این ادعا که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده ایم که درهای دیپلماسی باز است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.

دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری این نشست در جمع خبرنگاران نیز گفت: همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم. ما در حوزه خود همه تلاش ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود.

گوترش در عین حال افزود: خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد. از دست رفتن این توافق، عامل بسیار منفی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا با تاکید بر اینکه فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد، خطاب به آمریکا گفت: که فریب را متوقف کنید.

دیدگاه تان را بنویسید