روسیه و ایران در حال ایجاد مسیری برای دور زدن تحریم ها هستند
کد خبر: 19581

روسیه و ایران در حال ایجاد مسیری برای دور زدن تحریم ها هستند

یک رسانه غربی در گزارشی به تشریح ابعاد مختلف مسیری پرداخت که روسیه و ایران برای دور زدن تحریم ها از آن استفاده خواهند کرد.

به گزارش خودکارنیوز، وبگاه شبکه تلویزیونی بلومبرگ دیروز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری میان قاره‌ ای هستند که دور از دسترس هرگونه دخالت خارجی باشد.

بر اساس اعلام این رسانه، مسیر در حال احداث مذکور به طول ۳ هزار کیلومتر (یک هزار و ۸۶ مایل) بوده و از شرق اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد.

بلومبرگ در این خصوص اضافه کرد: روسیه و ایران میلیاردها دلار برای تسریع در ارسال بار در امتداد خطوط ریلی و رودخانه‌ هایی هزینه می‌ کنند که توسط دریای خزر به هم متصل می‌ شوند. داده‌ های رصد کشتی‌ ها که از سوی بلومبرگ گردآوری شده نشان می‌ دهند که ده‌ ها کشتی روسی و ایرانی - از جمله کشتی‌ هایی که تحت تحریم قرار دارند- در حال حرکت در امتداد این مسیر هستند.

گزارش مذکور در ادامه اضافه می کند: توسعه این مسیر یکی از نمونه های تغییر شکل سریع شبکه‌ های تجاری در اثر رقابت قدرت‌ های بزرگ در اقتصاد جهانی به شمار می آید که در حال تقسیم به بلوک‌ های رقیب است. تهران و مسکو که تحت فشار تحریم‌ های غرب هستند در حال همکاری با یکدیگر بوده و هر ۲ کشور نیز سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفته اند.

وبگاه این شبکه تلویزیونی اضافه می کند: هدف (از این سیاست) ایجاد سپری برای ارتباطات تجاری در برابر دخالت‌ های خارجی و برقراری ارتباطات جدید با اقتصادهای عظیم و رو به رشد آسیا است.

بر این اساس، «ماریا شاگینا» (Maria Shagina) کارشناس مسائل سیاست خارجی روسیه اعلام کرد: مسئله به ایجاد زنجیره‌ های تأمین ضدتحریم در این مسیر مربوط می‌ شود.

گزارش بلومبرگ تأکید می کند که این مسیر تجاری به روسیه و ایران امکان خواهد داد تا هزاران کیلومتر از مسیرهای فعلی را کوتاه کنند. در کرانه شمالی این مسیر نیز دریای آزوف قرار دارد.

دیدگاه تان را بنویسید