تلاش مکرون برای کاستن از ارتباط عراق با ایران
کد خبر: 19642

تلاش مکرون برای کاستن از ارتباط عراق با ایران

رئیس جمهور فرانسه گفت که کشورش از ماه آینده پروژه هایی را برای کاهش وابستگی عراق به ایران آغاز می کند.

به گزارش خودکارنیوز، از میدل ایست نیوز، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه حضور «محمد شیاع السودانی» در نشست بغداد۲ را نشانه موفقیت این نشست دانست و خبر داد که در این نشست نقشه راهی برای اجرای پروژه های مهم عمرانی در عراق تنظیم شده است.

وی در بازگشت از امان در گفت‌وگو با چند نشریه از جمله النهار لبنان مدعی شد که مسائل عراق و لبنان و سوریه فقط در چارچوب کاهش تأثیر ایران در منطقه قابل حل است.

او گفت که از سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای گسترده را برای تقویت اقتصاد عراق و اجرای پروژه های بزرگ سرمایه‌گذاری به منظور «تقویت استقلال این کشور در برابر ایران و افزایش نقش منطقه‌ای عراق» آغاز کرده است.

مکرون گفت که پس از بر سر کار آمدن «محمد شیاع السودانی» با پادشاه اردن گفت‌وگو و وی را متقاعد به ضرورت برگزاری این نشست کرده و او نیز حاضر به انجام این ریسک شده و تأکید کرد که حضور السودانی در این نشست نشانه موفقیت آن است و اگر این نشست برگزار نمی‌شد «عراق دوباره از طرح‌های منطقه‌ای دور می‌شد».

مکرون تأکید کرد که نقشه راهی برای همکاری تنظیم شده که از ماه آینده آغاز می‌شود و شامل پروژه‌های مهمی در عرصه آب و برق و گاز و توسعه اقتصادی است که همه اینها به کاهش وابستگی عراق به ایران می‌انجامد.

وی تاکید کرد که در روزهای آینده نشست مشابهی درباره لبنان نیز برگزار خواهد شد و افزود که مهم ترین مساله در لبنان ایجاد راه حل سیاسی و انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر پاکدست در لبنان است.

مکرون در پاسخ به سؤالی درباره نقش حزب الله نیز افزود که حزب الله در سطح امنیتی در لبنان حضور دارد و نفوذ بالایی در قدرت دارد. ضمن اینکه در نهادهای انتخابی هم حاضر است و از «ضعف نظام و نبود سازوکار سیاسی برای حل مشکلات استفاده می‌کند».

وی تأکید کرد که در ماه‌های آینده دست به ابتکار عمل تازه‌ای درباره لبنان خواهد زد.

دیدگاه تان را بنویسید