نشریه آمریکایی: دوره اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی به پایان می‌رسد
کد خبر: 19747

نشریه آمریکایی: دوره اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی به پایان می‌رسد

تارنمای فارن افرز روز سه‌شنبه در نوشتاری با عنوان«پایان دوره طلایی تحریم‌ها» آن را جنگ‌افزار مطلوب ایالات متحده آمریکا از دیرباز دیرباز خواند که تاثیر آن بر دشمنان این کشور به سرعت از بین می‌رود.

به گزارش خودکارنیوز، فارن افرز افزوده است: تهدید دیپلماسی و امنیت ملی آمریکا توسط دورنمای پراکنده مالی و ایجاد نقاط کور فزاینده در پیگیری فعالیت های تجاری جهان با کانال های مالی ضد تحریم، افزون بر تضعیف کارآیی تحریم های آمریکا، به معنای تاثیر اندک تحریم های یکجانبه ایالات متحده در ۱۰ سال آینده خواهد بود.

فارن افرز، علت محبوبیت تحریم ها نزد سیاست گذاران و سیاستمداران ایالات متحده را پرکردن شکاف میان بیانیه های دیپلماتیک بی محتوا و مداخلات مرگبار نظامی دانسته و نوشته است: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی حمله روسیه به اوکراین فورا یک رشته اقدامات تنبیهی اقتصادی بر مسکو اعمال کرد و از دولت های دیگر هم خواست که واکنش مشابهی نشان دهند.

هم زمان با افزایش بیش از پیش وابستگی واشنگتن به اعمال تحریم ها، بسیاری از کشورهای مخالف آمریکا شروع به تقویت اقتصادهایشان در برابر چنین اقداماتی کرده اند.

سه رخداد در ۱۰ سال گذشته آنها را به چنین واکنش هایی متقاعد کرده که یکی قطع دسترسی ایران به سوئیفت (سامانه پیام رسانی جهانی) برای منزوی سازی مالی تهران بود که همه پرداخت های بین المللی را از طریق مجازی شامل می‌شد.

مساله دوم، اعمال تحریم های غرب بر روسیه در پی انضمام شبه جزیره کریمه بود که مسکو را به در اولویت قراردادن استقلال و قطع وابستگی اقتصادی واداشت.

سومین رویداد نیز آغاز جنگ تجاری واشنگتن با پکن در ۲۰۱۷ بود که به سرعت به بخش فناوری راه یافت. ایالات متحده با محدودکردن صادرات فناوری های نیمه هادی ها به چین، به دشمنانش را در باره احتمال قطع دسترسی آنان به فناوری های مهم و پایه، هشدار داد.

این سه رخداد موجب پدیدار شدن پدیده تازه ای به نام مقاومت در برابر تحریم ها شد. از آنجا که قدرت آمریکا برای اعمال تحریم ها بر دیگر کشورها ناشی از برتری دلار این کشور و دستیابی نظارتی آن بر مجراهای مالی جهان بود، کشورهای متحمل تحریم به نوآوری های مالی برای تضعیف برتری های آمریکا برآمدند و به صورت فزاینده ای به توافقنامه های مبادله دوجانبه با پول های ملی، ایجادسازوکارهای جایگزین سوئیفت و کاربرد مبادلات بازرگانی با ارزهای دیجیتال روی آوردند.

چین در ۲۰۲۰ برای نخستین بار بیش از نیمی از روابط بازرگانی خود را با روسیه با واحد پولی غیر از دلار آمریکا صورت داد و بنابراین بخش بزرگی از مبادلات تجاری اش در برابر تحریم های امریکا، مصونیت یافت.

سازمان همکاری شانگهای که باشگاهی سیاسی با عضویت چین، هند و روسیه است، در مارس ۲۰۲۰ ایجاد سازوکارهای پرداخت با پول های محلی را به منظور دور زدن دلار و تحریم های آمریکا در اولویت قرار داد.

هند در قرارداد پنج میلیارد دلاری خرید موشک های دفاع هوایی اس - ۴۰۰ از روسیه، برای پرهیز از مواجهه با تحریم های ایالات متحده و متوقف شدن این معامله، با احیای یک توافقنامه مبادله پول های رایج مربوط به دوره اتحاد شوروی پیشین، نیمی از مبلغ را با روبل و نیم دیگر را به روپیه پرداخت کرد.

هر چند شاید توافقنامه های مبادله های بازرگانی با پول های رایج کشورهای طرف معامله، سازوکارهای جایگزین پرداخت و پول های دیجیتال به تنهایی نتوانند تاثیر تحریم های آمریکا را از بین ببرند، اما این نوآوری ها به همراه یکدیگر به صورت فزاینده ای به کشورها، اجرای مبادلات بازرگانی از طریق مجراها و کانال های ضد تحریم را فراهم می کند و این روند غیرقابل بازگشت است.

دیدگاه تان را بنویسید