هاآرتص به نقل از یک مقام دولت جو بایدن: منتظر چرخش قابل توجه در مذاکرات احیای برجام باشید
کد خبر: 19760

هاآرتص به نقل از یک مقام دولت جو بایدن: منتظر چرخش قابل توجه در مذاکرات احیای برجام باشید

مقام‌های امنیتی رژیم اسرائیل بر این باورند که امکان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و امریکا هنوز محتمل است، اما نگران هستند که دولت بنیامین نتانیاهو همکاری امریکا و اسرائیل در مورد ایران را به خطر اندازد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی مدعی شده اند که رهبری ایالات متحده هم چنان به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است و در این مسیر از حمایت نهاد‌های دفاعی ایالات متحده برخوردار شده است. این ادعا مغایر با تصاویر اخیرا منتشر شده از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده  در رسانه‌های اجتماعی است که گفته بود توافق هسته‌ای "مرده" است، اما نمی‌توان این موضوع را اعلام کرد.

 مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند که ایالات متحده درک می‌کند که برای نظام سیاسی ایران دشوار است که بتواند بدون بهبود وضعیت اقتصادی در داخل کشور از دامنه اعتراضات داخلی بکاهد و در نتیجه، توافق هسته‌ای ممکن است به نفع ایران باشد.

توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی که ایران حمایت از روسیه در جنگ اوکراین را آغاز نکرده بود از حمایت گسترده‌ای در امریکا برخوردار بود. قرارداد‌های تسلیحاتی امضا شده ایران با روسیه، اما امکان از سرگیری مذاکرات برای توافق هسته‌ای با تهران را دشوارتر ساخت. مقام‌های اسرائیلی به سرعت از اظهارات بایدن مبنی بر پایان توافق هسته‌ای استقبال کردند، اما نهاد‌های امنیتی اسرائیلی با احتیاط نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان داده اند و سخنان بایدن را صرفا یک لغزش زبانی و نه بیانگر واقعیت تصمیم گیری دولت او قلمداد کرده اند. مقام‌های دولت امریکا به "هاارتص" گفته اند که به نظر می‌رسد علیرغم شرایط چالش برانگیز طی چند ماه آینده چرخشی قابل توجه در مذاکرات هسته‌ای رخ خواهد داد.

در زمان دولت تحت رهبری لاپید – بنت مقام‌های رژیم اسرائیل گفتگو پشت در‌های بسته را برای ارزیابی آمادگی اسرائیل به منظور درگیری نظامی با ایران آغاز کرده بودند. یک مقام آگاه در این باره به "هاارتص" می‌گوید:" اوضاع تا حدی پیش رفته بود که تهیه طرح‌های عملیاتی جدید، تهیه بودجه برای خرید تسلیحات و تهیه تجهیزات ویژه مورد نیاز به منظور چنین عملیاتی در دستور کار اسرائیل قرار گرفت. دولت اسرائیل بودجه هنگفت میلیارد دلاری را برای حمله به ایران، خرید تسلیحات پیشرفته و تشدید روابط نظامی با ایالات متحده و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و سایر متحدان اش در نظر گرفت".

با این وجود، یک مقام اسرائیلی به "هاآرتص" گفت: "اسرائیل بدون حمایت و همکاری آمریکا هیچ گونه ظرفیت عملی‌ برای حمله موثر علیه ایران ندارد و هر کس خلاف این را بگوید عمدا در حال دروغ گفتن است".

مقام‌های اسرائیلی‌ که در گفتگو‌های محرمانه درباره ایران حضور داشته اند این موضوع را مطرح نموده اند که اسرائیل باید یک جبهه بین المللی را علیه نظام سیاسی ایران تشکیل داده و حفظ کند. به گفته یک مقام اسرائیلی که در این گفتگو‌ها شرکت داشته اجماع نظر بر روی این موضوع بود که هرگونه حمله نظامی علیه ایران مستلزم پیشبرد سیاست تغییر رژیم است و بنابراین حمله به اهداف نظامی بدون هدف قرار دادن مقام‌های ارشد ایرانی که پشت طرح‌های تهدیدآمیز علیه اسرائیل و سایر کشور‌های منطقه قرار دارند کافی نخواهد بود.

 مقام‌های امنیتی می‌گویند این نگرانی را دارند که برداشت نادرستی از برنامه دولت نتانیاهو از سوی دولت امریکا صورت گیرد و این موضوع بر توان همکاری نظامی دو کشور در مورد ایران تاثیر منفی بگذارد. همتایان امریکاییِ مقام‌های اسرائیلی نیز پیش‌تر در این باره هشدار داده بودند.

نهاد‌های دفاعی اسرائیل امیدوار هستند که تجربه نتانیاهو در مورد مسئله ایران و باورش به اهمیت همکاری تنگاتنگ با ایالات متحده به او کمک کند تا هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن روابط ایالات متحده و اسرائیل توسط شرکای ائتلاف یا وزرایش را خنثی کند. مقام‌های امنیتی اسراییل از این بیم دارند که دولت بعدی آن کشور فاقد خرد کافی به منظور گام نهادن در عرصه سیاست ورزی‌ای ظریف باشد و باعث تحریک امریکا شود.

یک مقام ارشد اسرائیلی به "هاارتص" می‌گوید:"این گونه که اوضاع فعلی پیش می‌رود مسیر خوبی را پیش رو نداریم و امریکایی‌ها نیز این موضوع را پنهان نمی‌کنند".

دیدگاه تان را بنویسید