ششمین شکست کنگره آمریکا در انتخاب رئیس؛عصبانیت ترامپ و بایدن از جمهوریخواهان
کد خبر: 19980

ششمین شکست کنگره آمریکا در انتخاب رئیس؛عصبانیت ترامپ و بایدن از جمهوریخواهان

صد و هجدمین کنگره آمریکا در حالی از روز سه شنبه سوم ژانویه به وقت محلی شروع به کار کرده که تاکنون شش بار برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان رای گیری کرده اما در رویدادی بی سابقه، هنوز نتوانسته است، رئیس مجلس نمایندگان را انتخاب کند.

به گزارش خودکارنیوز، بحران انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که کوین مک کارتی نماینده و رهبر اکثریت جمهوریخواهان، با کسب۲۰۱ رای باز هم نتوانست اکثریت آرا را برای تکیه بر صندلی ریاست به دست آورد.

در این دوره از مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواهان دارای اکثریت کرسی ها هستند، در ششمین دور رای گیری انتخاب رئیس، مک کارتی ۲۰۱ رای را باز هم توانست از آن خود کند و بایرون دونالدز دیگر نماینده جمهوریخواه افراطی ۲۰ رای کسب کرد و همه ۲۱۲ عضو دموکرات کنگره نیز به حکیم جفریس رهبر اقلیت رای دادند.

در دوره های چهارم و پنجم رای گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان نیز همین آرا تکرار شده بود.

اختلاف بین نمایندگان جمهوریخواهان ادامه دارد و طبق قوانین، کنگره آمریکا تا زمانی که رئیس مجلس نمایندگان انتخاب نشود، نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ توانستند ۲۲۲ کرسی کسب کنند و اکثریت مجلس نمایندگان و دموکرات ها نیز ۲۱۲ کرسی را بدست آوردند.

برای انتخاب رئیس مجلس در مجموع ۲۱۸ رای موافق لازم است.

مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواهان با یکی از بزرگترین بحران‌های صد سال (یک قرن اخیر) اخیر مواجه هستند و نتوانسته اند در دور اول یک قانونگذار را به عنوان رئیس انتخاب کند.

در پی این بحران در میان جمهوریخواهان، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای شکستن این بن بست، از کوین مک‌کارتی" حمایت کرده و خواستار آن شده است که همه جمهوریخواهان به او رای دهند.

ترامپ همزمان با تلاش قانونگذاران برای ششمین دوره رای گیری انتخاب رئیس مجلس نمایندگان و عدم توافق جمهوریخواهان برای روی یک نامزد برای ریاست مجلس، در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: شب گذشته برخی بحث های خوبی انجام شد و اکنون زمان آن است تما اعضای حزب بزرگ جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به کوین رای دهند.

ترامپ خطاب به جمهوریخواهان گفت: غائله را تمام کنید، پیروزی را در دست بگیرید و بازگشت نانسی پلوسی دیوانه به خانه‌اش در ایالت ورشکسته کالیفرنیا را نظاره‌ گر باشید؛ کسی که تنها رئیس مجلس نمایندگان بود که در تاریخ آمریکا دو بار جایگاهش را از دست داد.

ترامپ به هم حزبی های خود گفت: پیروزی بزرگ [کسب اکثریت مجلس] را به شکست عظیم و خجالت‌ آور تبدیل نکنید. زمان جشن گرفتن است، شما لایق آن هستید. مک‌ کارتی عملکرد خوبی خواهد داشت و شاید حتی یک کار بزرگ، فقط ببینید.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از شکست جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در انتخاب رئیس مجلس و آغاز به کار این مجلس، آن را یک آبروریزی برای کشورش و خجالت آور خواند و گفت که این ناکارآمدی بازتاب منفی دارد.

بایدن روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که تحولات مجلس نمایندگان یک آبروریزی است زیرا این تحولات باعث تاخیر طولانی در آغاز به کار این مجلس می شود.

رئیس جمهور آمریکا افزود: این یک آبروریزی و شرم آور است و زمان زیادی طول می کشد. نحوه برخورد آنها (قانونگذاران جمهوری خواه) با یکدیگر خجالت آور است.

بایدن ادامه داد: عدم موفقیت مجلس نمایندگان برای انتخاب یک رئیس در روز اول صد و هجدهمین کنگره ، برای آمریکا امری خوب نیست. امیدوارم آنها بتوانند عمل کنند. جهان درحال تماشا است.

دیدگاه تان را بنویسید