ارمنستان: باکو ده‌ها کیلومتر از خاک ما را اشغال کرده است
کد خبر: 20158

ارمنستان: باکو ده‌ها کیلومتر از خاک ما را اشغال کرده است

نخست وزیر ارمنستان مدعی شد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان سی سال است که در خاک ارمنستان حضور دارند.

به گزارش خودکارنیوز، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه در یک نشست خبری مدعی شد که  نیروهای مسلح  جمهوری آذربایجان ۳۰ سال است که در خاک ارمنستان حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» پاشینیان مدعی شد که از دهه نود میلادی  نیروهای مسلح  جمهوری آذربایجان ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ارمنستان را اشغال کرده اند.

پاشینیان اظهار داشت: «جمهوری  آذربایجان طی ۱.۵ سال گذشته، از ماه می ۲۰۲۱، اراضی جدیدی از ارمنستان را اشغال کرده است. موضع ما این است که نیروهای مسلح  جمهوری آذربایجان باید از مناطق مشخص شده خارج شوند. ما پیوسته تمام تلاش دیپلماتیک خود را برای رسیدن به این هدف انجام خواهیم داد. همچنین برای ما مهم است که عامل تحریکات جدید نباشیم.»

جنگ دوم قره باغ  کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان ،نخست وزیر ارمنستان رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و  طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

 در تازه ترین تنش بین دو طرف، گذرگاه مهم لاچین از سوی نیروهای باکو به دلایل نامشخص مسدود شده است. مسدود شدن این منطقه کار را به آنجا رساند که مقامات این منطقه روز دوشنبه تصمیم گرفتند فروش برخی مواد غذایی اساسی و سایر اقلام را که با کمبود مواجه هستند، محدود و از سیستم سهمیه بندی استفاده کنند.

«نارین آقابالیان» سخنگوی قره باغ کوهستانی گفت: « از کوپن‌های جیره بندی فقط می‌توان برای خرید محصولات ضروری استفاده کرد. ما به موضوع تامین مواد غذایی مردم ادامه خواهیم داد.»

«روبن واردانیان» مقام ارشد منطقه قره باغ  نیزدر روزهای گذشته گفت که این منطقه ارمنی نشین برای محاصره طولانی مدت آماده می‌شود و در مقابل فشار جمهوری آذربایجان سر فرود نمی‌آورد.

این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ضمن ابراز نگرانی از انسداد گذرگاه لاچین تصریح کرد که مسکو به تلاش برای حل این مشکل ادامه می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید