کشف دومین بسته از اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن
کد خبر: 20185

کشف دومین بسته از اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن

رسانه های آمریکایی اعلام کردند بسته دوم اسناد محرمانه در دفتر سابق بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا کشف شده است.

به گزارش خودکارنیوز، یک منبع آگاه چهارشنبه شب به وقت محلی به رسانه های آمریکایی گفت که دستکم یک بسته دیگر از اسناد محرمانه مرتبط با بایدن در جایی به‌غیر از دفتر قدیمی وی در واشنگتن که بعد از پایان دولت باراک اوباما استفاده می‌کرد، کشف شده است.

شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا گزارش داد: دستیاران بایدن از ماه نوامبر و در پی کشف اسناد محرمانه در دفتر سابق او در حال جستجو برای دیگر مدارک طبقه‌بندی‌ شده هستند که ممکن است او در مکان‌هایی که برای کار استفاده می‌کرد، قرار داده باشد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا هنوز به سوالات درباره پیدا شدن دومین بسته اسناد محرمانه مرتبط با دوران معاونت بایدن واکنش نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارش ها، در ۲ نوامبر ۲۰۲۲ در دفتر دانشگاهی خصوصی بایدن، در مجموع ۱۰ سند با علامت‌های طبقه‌بندی شده مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ کشف شده است. در میان این اسناد، یک پرونده مربوط به بو بایدن پسر رئیس جمهور کنونی آمریکا است که در سال ۲۰۱۵ بر اثر سرطان مغز درگذشت.

بایدن که در ژانویه ۲۰۲۱ رئیس جمهور آمریکا شد، پیش از این بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ معاون رئیس جمهور آمریکا در دولت باراک اوباما بود.

مریک گارلند دادستان کل آمریکا، یک وکیل از شیکاگو را که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا منصوب شده بود، برای نظارت بر این موضوع تعیین کرده است.

رسانه‌های آمریکایی روز سه‌شنبه به وقت محلی به نقل از «یک منبع آگاه» گزارش دادند که اسناد طبقه ‌بندی ‌شده مربوط به ایران، اوکراین و انگلیس که مربوط به دوران معاونت جو بایدن، در دولت باراک اوباما است در یک اقامتگاه خصوصی او در پاییز گذشته کشف شده است.

کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود را در خصوص اسناد محرمانه کشف شده از دفتر سابق جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا آغاز کرد.

جیمز کومر، نماینده جمهوری خواه از ایالت کنتاکی، که رئیس جدید این هیات است، روز سه شنبه در نامه ای به استوارت دلری، مشاور کاخ سفید از وی خواست تا تمام اسنادی را که در دفتر خصوصی بایدن در پنسیلوانیا کشف شده است، تا ۲۳ ژانویه ارائه کند.

در نامه کومر آمده است: کمیته از افشای اسناد محرمانه از سوی جو بایدن ریس جمهور آمریکا نگران است.

نماینده کنگره آمریکا همچنین از دبرا استایدل وال، کارمند اداره بایگانی و اسناد ملی خواسته است تا یک رونوشت از این اسناد ارائه کند. کومر به وال گفته است که تاخیر دو ماهه در ارائه گزارش کشف اسناد از سوی وکلای بایدن، سوالاتی را در مورد سوگیری سیاسی ایجاد می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در شبکه اجتماعی تروث سوشال در واکنش به این موضوع امروز نوشت: اینکه بایدن اسناد فوق سری را تحویل چین داده اقدامی فراتر از حد تصور است. مطمئناً من چنین کاری انجام نخواهم نداد. قرار گرفتن در چنین وضعیتی برای کشورمان خوب نیست.

دیدگاه تان را بنویسید