اعتراف آمریکا به آلوده شدن سامانه‌های کنترل هوایی بعد از لغو پرواز ده‌ هزار هواپیما
کد خبر: 20214

اعتراف آمریکا به آلوده شدن سامانه‌های کنترل هوایی بعد از لغو پرواز ده‌ هزار هواپیما

یک روز بعد از لغو هزاران پرواز در سرتاسر ایالات متحده آمریکا، اداره فدرال هوایی این کشور مدعی شد که یک فایل آلوده عامل این مسئله بوده و لغو پروازها عامدانه نبوده است!

به گزارش خودکارنیوز، یک روز پس از آنکه رسانه های آمریکا از زمین گیر شدن  هزاران هواپیما و لغو زیادی از پروازها در این کشور خبر دادند، اداره فدرال هوایی آمریکا اعلام کرد که یک فایل آلوده، عامل زمین‌گیر شدن ده هزار پرواز در این کشور برای اولین بار طی دو دهه گذشته بوده است.

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد یافته‌های اولیه حاکی است که یک «فایل آلوده دیتابیس» عامل اصلی بروز اختلال در سامانه‌های کنترل هوایی بوده است. این روزنامه مدعی شده که این یافته‌ها گمانه‌زنی‌های قبلی درباره احتمال حمله سایبری را منتفی می‌کنند.

گفته شده که فایل آلوده مذکور هم سامانه اصلی و هم بک‌آپ آن را آلوده کرده است. ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده مدعی شده یک مهندس، به اشتباه فایلی را جایگزین فایلی دیگر کرده است.

این مقام آمریکایی گفت: «اشتباه غیرعامدانه‌ای بود که برای کشور میلیون‌ها (دلار) هزینه تراشید.»

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند سامانه‌ای کلیدی که از آن برای هشدار درباره وجود خطرات به خلبان‌ها و پرسنل روی زمین استفاده می‌شد، از سه شنبه شب دچار «اختلال جدی» شد.

روز گذشته همچنین رسانه‌ها گزارش داده‌اند سامانه هواپیمایی کانادا هم چندین ساعت دچار قطع برق شد. مقام‌های کانادا بلافاصله مدعی شدند که این حادثه ارتباطی با حوادث اتفاق‌افتاده در آمریکا ندارد.

دیروز چهارشنبه رسانه ها گزارش دادند که تمام هواپیماها در سراسر ایالات متحده آمریکا به علت اختلال امروز صبح در سیستم کامپیوتری اداره هوانوردی فدرال، زمین‌گیر شدند. شمار پروازهای لغو شده، بیش از 2500 پرواز اعلام شده است ولی ایندیپندنت امروز شمار پروازهای لغو شده را ده‌ هزار پرواز اعلام کرده است.

جو بایدن در واکنش به این رویداد کم سابقه، با بیان اینکه از این حادثه از طریق «پیت بودجج»، وزیر ترابری آمریکا باخبر شده و وی را در جریان آخرین اطلاعات قرار داده است، گفت: «آن‌ها نمی‌دانند علت چه بوده اما به مدت 10 دقیقه پشت تلفن با او بودم.»

دیدگاه تان را بنویسید