شناسایی چند ده جنگنده نظامی چین در تنگه تایوان
کد خبر: 20425

شناسایی چند ده جنگنده نظامی چین در تنگه تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این جزیره ۳۱ هواپیما و چهار کشتی ارتش آزادی بخش چین را شناسایی کرده اند.

به گزارش خودکارنیوز، وزارت دفاع تایوان در صفحه خود در توئیتر نوشت: ۳۱ فروند جنگنده و ۴ کشتی نیروی دریایی ارتش آزادی بخش چین تا ساعت ۶ صبح امروز در اطراف تنگه تایوان شناسایی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این وزارتخانه افزود: ۱۲ هواپیمای چینی شامل ۶ جنگنده J-۱۱، سه جنگنده J-۱۶، دو جنگنده ج-۱۰ و یک پهپاد BZK-۰۰۷ از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

تایوان نیز اعلام کرده به نوبه خود گشت‌های هوایی و دریایی را برای نظارت بر وضعیت اعزام و سامانه‌های موشکی زمینی مستقر کرده است. این در حالیست که چین در هفته‌های گذشته نسبت به عبور یک ناو جنگی آمریکایی از تنگه تایوان واکنش نشان داد و اعلام کرد برای دفع هر گونه مداخله نظامی آمادگی لازم را دارد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به عبور کشتی جنگی آمریکایی از تنگه حساس تایوان گفت: «چین قاطعانه با این اقدام مخالف است و از آمریکا می‌خواهد فوراً از ایجاد مشکلات، تشدید تنش‌ها و تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان دست بردارد».

سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین می‌گوید نیرو‌هایی را برای نظارت و محافظت از ترانزیت کشتی‌ها سازماندهی کرده و «همه تحرکات تحت کنترل بوده است».

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و افزایش حضور آمریکا در منطقه را اقدامی در جهت تنش‌زایی می‌داند. در مقابل، تایوان به شدت ادعای حاکمیت پکن را رد کرده و اعلام کرده است که در صورت حمله از خود دفاع خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید