سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» با موانع حقوقی روبرو است.
کد خبر: 20441

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» با موانع حقوقی روبرو است.

به گزارش خودکارنیوز، وزارت خارجه آلمان روز جمعه ضمن اشاره به اینکه ایده قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست موانع حقوقی در این مسیر را یادآوری کرد.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی با عقل جور در می‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»

وی اضافه کرد: «با وجود این ما همیشه این را خاطر نشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی روبرو است.»

اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آلمان یک روز بعد از ان مطرح شد که پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا شد. مصوبات پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند و تنها در حکم پیشنهاد به شورای اروپا به شمار می‌روند.

با وجود این، شماری از مقام‌های اروپایی از روز گذشته ( پنجشنبه) به عقب‌نشینی‌هایی از مصوبه پارلمان اروپا روی آورده‌اند.

ساعاتی قبل‌تر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفت که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» پیشنهاد خوبی نیست.

لاورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال به نقل از این مقام ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: «فکر می‌کنم ایده خوبی نیست چون باعث می‌شود شما نتوانید به مسائل دیگر بپردازید.»

روز گذشته هم خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اروپایی گفته بود که اتحادیه اروپا فعلاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های موسوم به «تروریستی» قرار نمی‌دهد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت: «ما روز دوشنبه چهارمین بسته تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و معتقدیم که باید کار را بر روی بسته پنجم آغاز کنیم تا سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.»

این دیپلمات اتحادیه اروپا روز گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بود که فعلاً سازمان سپاه پاسداران تحریم نخواهد شد.وی گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد.

اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا دنباله‌روی از سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داد. 

تحرکات اروپایی‌ها برای اقدام ضد سپاه پاسداران با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است. سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران این حرکت را از روی استیصال خواند و افزود این اقدام «پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آن‌ها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است».

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگوی تلفنی پیش از تصویب این قطعنامه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به چنین اقدامی هشدار داده‌اند. حجت الاسلام سید محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس، با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: اتحادیه اروپا همگام با آمریکا می‌خواهد تحریم‌هایی را علیه ملت ایران و سپاه وضع کند و علاوه بر تحریم‌های سابق تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد داشته باشد. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست نیروی نظامی یک کشور را تحریم کنند و اولین بار ترامپ چنین کاری انجام داد و سپاه را تحریم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید