هندی‌ها نفت روسیه را به درهم خریدند
کد خبر: 20827

هندی‌ها نفت روسیه را به درهم خریدند

پالایشگاه‌های هندی به جای دلار آمریکا، پول عمده خرید نفت روسیه را به درهم امارات متحده عربی پرداخت کردند.

به گزارش خودکارنیوز، اگرچه هند تحریمهای غربی علیه مسکو را به رسمیت نشناخته و خرید نفت روسیه، تحریمهای مذکور را نقض نمی کند اما بانک‌ها و موسسات مالی هندی درباره انجام مبادلات مربوط به این خریدها، محتاط هستند تا ناخواسته تحریمهایی که علیه روسیه بر سر جنگ اوکراین وضع شده اند را نقض نکنند.

پالایشگاه‌ها و معامله گران هندی نگران آن هستند که شاید نتوانند به تسویه معاملات به دلار ادامه دهند؛ به خصوص اگر قیمت نفت روسیه به بالاتر از سقف تعیین شده از سوی کشورهای گروه هفت و استرالیا افزایش پیدا کند.

این موضوع باعث شده است که معامله گران به دنبال استفاده از روشهای پرداخت جایگزین باشند که به تلاشهای روسیه برای دلارزدایی از اقتصادش در واکنش به تحریمهای غربی کمک می کند.

 تلاشهای قبلی پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت پول معامله‌گران برای نفت روسیه به درهم از طریق بانکهای دبی ناموفق بود و آنها را مجبور کرده بود دوباره از دلار آمریکا استفاده کنند. اما به گفته منابع آگاه، "استیت بانک ایندیا" اکنون این معاملات درهم را انجام می دهد.

تحت مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، فراهم کردن خدمات بیمه و حمل برای محموله های نفت که بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته می شوند، برای شرکت‌های غربی ممنوع است.   این ممنوعیت حتی اگر نفت به مقصد کشورهایی مانند چین و هند باشد که از مکانیزم سقف قیمت حمایت نکرده اند، صدق می‌کند.

پالایشگاه‌های هندی معمولا نفت روسیه را از معامله گران به قیمتی که شامل هزینه تحویل است، خریداری می‌کنند.

چهار منبع آگاه اظهار کردند: پالایشگاه‌های هندی نفت روسیه را بر مبنای تحویل در محل خریداری می‌کنند تا هرگونه ریسک مربوط به حمل محموله را خنثی کنند و تاکنون هزینه محاسبه شده در محل بارگیری، پایین سقف قیمت بوده است. پالایشگاه‌های هندی اکثرا نفت روسیه را از معامله‌گران مستقر در دبی خریداری می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات هندی ماه گذشته اظهار کرده بودند: شرکتهای هندی در پرداخت پول نفت روسیه با هیچ مشکلی مواجه نیستند و اقدامات اخیر غرب و مکانیزم سقف قیمت، بر تسویه معاملات تاثیری نگذاشته اند.

دیدگاه تان را بنویسید