هشدار آمریکا درباره مرگ احتمالی هزاران نفر در زلزله ترکیه و سوریه
کد خبر: 20886

هشدار آمریکا درباره مرگ احتمالی هزاران نفر در زلزله ترکیه و سوریه

همزمان با ادامه انتشار خبرها درباره زلزله شدید روز دوشنبه (امروز) در منطقه مرزی ترکیه با سوریه، مرکز‌ لرزه‌نگاری آمریکا هشدار داد که احتمال کشته شدن هزاران نفر وجود دارد.

به گزارش خودکارنیوز،  مقام‌های آمریکایی به زمین‌لرزه‌ شدیدی که مرکز آن منطقه مرزی ترکیه با سوریه بود و بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد، واکنش نشان دادند.

این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق شهر «غازی ‌انتپ» ترکیه رخ داده است. آنکارا شدت این زلزله را ۷.۴ ریشتر اعلام کرده اما مرکز لرزه‌نگاری امریکا بزرگی آن را ۷.۸ ریشتر خوانده است.

مرکز لرزه‌نگاری آمریکا همچنین هشدار داد که احتمال کشته شدن هزاران نفر در ترکیه و سوریه در نتیجه این زلزله سهمگین وجود دارد.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی به وقوع زلزله در مرز ترکیه و سوریه واکنش نشان داده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیانیه‌ای در این باره منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده به شدت از گزارش‌های زلزله ویرانگر امروز در ترکیه و سوریه نگران است. ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم. رئیس‌جمهور بایدن به آژانس توسعه جهانی ایالات متحده (USAID) و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه‌های واکنش ایالات متحده را برای کمک به کسانی که بیشتر آسیب دیده‌اند ارزیابی کنند. ما با هماهنگی دولت ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد».

هشدار مرکز لرزه نگاری آمریکا درباره احتمال تلفات هزاران نفری زلزله در ترکیه و سوریه در شرایطی مطرح شده که گزارش‌های رسمی در این دو کشور تا به این لحظه حاکی از کشته شدن صدها نفر حکایت دارد.

طبق اعلام وزارت بهداشت سوریه تاکنون ۱۱۱ نفر در نتیجه زلزله در این کشور جان باخته‌ و ۵۱۶ تن زخمی شده‌اند و به گفته مقام‌های ترکیه‌‌ای تا به این لحظه، حداقل ۷۶ نفر در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید