اصرار آمریکا بر تکذیب نظر برزیل در پهلو گرفتن ناوهای ایرانی
کد خبر: 21018

اصرار آمریکا بر تکذیب نظر برزیل در پهلو گرفتن ناوهای ایرانی

خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات منابع مطلع، در گزارشی مطرح کرد که دولت برزیل به منظور هم‌زمان نشدن موعد پهلو گرفتن دو ناو ایرانی در بنادر این کشور با زمان دیدار رییس جمهور برزیل و رییس جمهور آمریکا، تحت فشار واشنگتن، تاریخ آن را تغییر داد.

به گزارش خودکارنیوز و به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع مطلع مدعی شدند که برزیل در آستانه سفر اوییز ایناسیو لولا دا سیلوا، رییس جمهور این کشور به واشنگتن و دیدار با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، با اعمال فشار از سوی  واشنگتن، درخواست ایران برای پهلو گرفتن دو ناو آن در ریو دو ژانیرو را رد کرده است.

 

این تصمیم برزیل نشان‌دهنده حرکتی برای روابط نزدیک‌تر با دولت بایدن است که در دوران ریاست جمهوری ژائر بولسونارو، رییس جمهور پیشین برزیل پس‌رفت کرده و بد شده بود. این اقدام با وجود مخالفت همیشگی لولا با تحریم‌های آمریکا علیه تهران انجام شده است.

 

برزیل در ۱۳ ژانویه به کشتی‌های IRIS Makran و IRIS Dena اجازه داد که در بازه ۲۰ تا ۲۳ ژانویه در ریو دو ژانیرو پهلو بگیرند.

 

وزارت امور خارجه برزیل‌ اعلام کرد که این کشتی‌ها اکنون مجازند که از ۲۶ فوریه تا ۳ مارس پهلو بگیرند.

 

یک مقام آمریکایی که از نزدیک در جریان این موضوع بود، گفت که دورنمای ناوهای ایرانی در ریو دو ژانیرو پیش از دیدار لولا با بایدن «چیز ناخوشایندی بود که می‌خواستیم جلوی آن را بگیریم.»

 

این مقام آمریکایی با بیان این که «گفت‌وگوهای پشت پرده زیادی در سطوح مختلف انجام شده بود» افزود، و این که تاریخ دیدار بایدن و لولا با پهلو گرفتن این ناوها یکی نمی‌شود، خبر خوبی بود.

 

یک مقام نظامی برزیل تایید کرد که دولت فدرال از طریق وزارت امور خارجه تاریخ‌ها را تغییر داد و مانع پهلو گرفتن ناوهای ایرانی شد.

 

با این وجود، یک سخنگوی وزارت امور خارجه برزیل گفت: این که واشنگتن برزیل را برای این کار تحت فشار گذاشته، «تصور اشتباهی است.»

 

او همچنین بیان کرد: این که این کشتی‌ها قرار شده ۲۰ تا ۲۳ ژانویه نیایند، ارتباطی به ما ندارد. بعدا این تاریخ به ۲۶ فوریه تا ۳ مارس تغییر پیدا کرد. این موضوع ارتباطی به آمریکا ندارد.

 

وزارت امور خارجه آمریکا پاسخی به درخواست اظهار نظر در این باره نداده است.

دیدگاه تان را بنویسید