دبیرکل ناتو: زمان تایید درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو فرا رسیده است
کد خبر: 21214

دبیرکل ناتو: زمان تایید درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو فرا رسیده است

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: زمان تایید درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو از سوی دولت ترکیه فرا رسیده است.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان.ترک، ینس استولتنبرگ امروز در جریان سفر به آنکارا و در نشست مشترک خبری با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه افزود: من فکر می کنم که سوئد و فنلاند گام‌های مهمی برداشته‌اند و زمان تصویب و تایید درخواست عضویت آنها از سوی آنکارا فرا رسیده است.

وی بیان کرد: ترکیه نیز نگرانی‌های امنیتی بسیار مشروعی دارد و با توجه به بررسی مفاد تفاهم‌نامه سه جانبه مبارزه با تروریسم، در این مرحله درخواست سوئد و فنلاند باید مورد تایید قرار گیرد، اما در این مرحله، مساله اصلی، تایید همزمان عضویت این دو کشور نیست، بلکه پذیرش عضویت هر دوی آنها مهم است.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: در خصوص پذیرش عضویت سوئد در ناتو تصمیم نهایی با ترکیه خواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به اهانت افراد تندرو به مقدمات مسلمانان و سوزاندن قرآن در سوئد، آتش زدن کتاب مقدس را شرم‌آور خواند و گفت: من درد ناشی از اهانت به قرآن را درک می‌کنم و شریک غم آن هستم و این اقدام را به شدت محکوم می‌کنم.

استولتنبرگ اظهار داشت: در عین حال، اینکه دولت و نخست وزیر سوئد این اقدامات را محکوم کرده‌اند، معنی‌دار می‌دانم ولی این اقدامات در این کشور غیرقانونی نیست، اما فکر می‌کنم دولت سوئد موضع قاطعی اتخاذ کرده است.

وی در ادامه هدف از سفر خود به ترکیه را ابزار همدردی با مردم زلزله‌زده و اعلام همبستگی با ترکیه و سوریه در خصوص فاجعه زلزله اخیر ذکر کرد و افزود: این فاجعه مرگبارترین رخداد در قلمرو ائتلاف ناتو از زمان تاسیس این تشکیلات بوده است.

دبیرکل ناتو با اشاره به انجام پویش‌های مردمی برای جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان ترکیه، تلاش در این زمینه در تمام کشورهای عضو ناتو به خصوص در کشورهای نامزد فنلاند و سوئد را بسیار مهم خواند.

وی اضافه کرد: ناتو در تلاش است تا برای هزاران آواره این زلزله مسکن فراهم کند و زمان آن فرا رسیده است که متحدان در کنار یکدیگر بایستند و از ترکیه حمایت قاطع کنند.

استولتنبرگ با بیان این که «ناتو در صورت نیاز با ترکیه همراه است»، اظهار کرد: تاکنون تیم‌های امدادی، جستجو و نجات از سوی کشورهای عضو ناتو و کشورهای مختلف به ترکیه اعزام شده‌اند و متحدان ناتو به حمایت خود از ترکیه ادامه می‌دهند.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست مشترک در پاسخ به سوال عضویت سوئد و فنلاند گفت: نظر رئیس جمهور ترکیه این است که می‌توانیم روند عضویت فنلاند را جداگانه بررسی کنیم ولی وعده‌های داده شده به ترکیه هم باید به عملی محقق شود.

مولود چاووش اوغلو افزود: ترکیه همیشه به درخواست عضویت کشورها احترام گذاشته اما این دو کشور، به رغم گام‌های مثبت برداشته شده، اقداماتی را انجام داده‌اند و نمی‌توان گفت که سوئد به طور کامل به تعهدات تفاهم‌نامه سه‌جانبه در خصوص پذیرش درخواست عضویت عمل کرده است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: ما اقدامات مشخصی را که انتظار داشتیم، ندیدیم و آنها به تعهدات خود در خصوص جلوگیری از تأمین مالی تروریسم، جذب نیرو و تبلیغات آنها عمل نکردند و فعالیت گروه تروریستی پ.ک.ک همچنان ادامه دارد. آنها همان طور که اجازه تبلیغات داعش را نمی‌دهند، باید جلوی فعالیت پ.ک.ک را هم بگیرند.

وی یهودی ستیزی و اسلام هراسی را جنایت علیه بشریت خواند و با بیان این که «ترکیه نه مخالف گسترش ناتو که طرفدار تقویت این تشکیلات است»، اضافه کرد: آنکارا در این زمینه بر اساس قاعده کلی و منافع خود گام بر می دارد نه بر اساس قوانین کشور خاص.

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از سفر خود به ترکیه، هدف از این سفر را متقاعد کردن آنکارا برای تایید عضویت فنلاند و سوئد به این بلوک نظامی اعلام کرده بود.

فنلاند و سوئد در ۱۸ می سال گذشته میلادی (۲۸ اردیبهشت)، حدود سه ماه پس از آغاز جنگ اوکراین، درخواست‌های خود را برای عضویت در ناتو ارسال کردند. این دو کشور اینچنین استدلال می‌کنند که با ورود به این بلوک نظامی قصد دارند از منافع و امنیت خود در مواجهه با بی‌ثباتی در اروپای شرقی دفاع کنند.

آنکارا در ابتدا با درخواست دو کشور مخالفت کرد، اما در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ (هشتم تیر)، با در نظر گرفتن نگرانی‌های ترکیه، یک یادداشت امنیتی با فنلاند و سوئد امضا کرد.

اردوغان پیشتر با اشاره به اینکه فنلاند و سوئد خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی هستند، اظهار کرد: کشورش دیدگاه مثبتی نسبت به عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو ندارد و عضویت در ناتو، بی‌طرفی فنلاند و سوئد که از زمان جنگ سرد وجود داشته است را تغییر خواهد داد.

مصطفی سنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه نیز دوم فوریه (۱۳ بهمن) اطمینان داد آنکارا تصویب پیوستن سوئد به ناتو را غیرممکن می‌داند، زیرا در مقام‌های این کشور عزمی برای انجام تعهدات خود را نمی‌بیند.

از ۳۰ عضو ائتلاف ناتو، تنها مجارستان و ترکیه روند الحاق این دو کشور شمال اروپا را تایید نکرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید