آمریکا خطاب به چین: کمک نظامی به روسیه عواقب جدی در روابط با واشنگتن دارد
کد خبر: 21296

آمریکا خطاب به چین: کمک نظامی به روسیه عواقب جدی در روابط با واشنگتن دارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در گفت و گو با وانگ ایی رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین اعلام کرد که کمک نظامی به روسیه عواقب جدی در روابط با واشنگتن دارد.

به گزارش خودکارنیوز، "ان بی‌سی نیوز" بلینکن در مصاحبه‌ دیروز (یکشنبه) با این شبکه آمریکایی ادعا کرد که واشنگتن از این امر که چین در حال بررسی ارائه تسلیحات نظامی کشنده به روسیه است نگران می‌باشد و او در دیدار با وانگ ایی تصریح کرده است که «این حمایت, عواقب جدی در رابطه دوجانبه میان چین و آمریکا خواهد داشت.»

دو مقام ارشد آمریکا و چین, روز شنبه در یک مکان نامشخص در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کردند. این دیدار تنها چند ساعت پس از انتقاد وانگ ایی از واشنگتن به دلیل واکنش "احساساتی" به موضوع سرنگونی یک بالون این کشور در آسمان آمریکا, اتفاق افتاد.

به گزارش ایرنا, مقام‌های آمریکایی روز گذشته ادعا کرده بودند که به اعتقاد واشنگتن چین ممکن است به روسیه کمک نظامی غیر کشنده برای استفاده در جنگ با اوکراین ارائه کند.

در هفته‌های پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات ارشد آمریکایی از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به پکن هشدار دادند که از روسیه در جنگ حمایت مادی نکند و گرنه عواقبی در پی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها می‌گویند چین در این مدت از این قانون نانوشته پیروی کرده و سامانه‌های تسلیحاتی مرگبار به روسیه نفروخته است.

این منبع ناشناس آمریکایی افزود: "ما در مورد نگرانی‌های خود در خصوص کمک‌های چین به صراحت اعلام نظر کرده‌ایم. هنوز آن‌ها را ندیده‌ایم که از این خط عبور کنند، اما فکر هم نمی‌کنیم از آن به کلی صرف نظر کرده باشند. "

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا و وانگ ایی، دیپلمات ارشد چین روز شنبه پس از کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند. خبرگزاری‌ها گزارش کردند که کمک چین به روسیه"موضوع اساسی این گفت و گو" بوده است.

همچنین گفته می‌شود بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی در یک کنفرانس، اطلاعاتی در مورد کمک چین به روسیه با متحدان و شرکای خود را به اشتراک گذاشتند.

در همین حال, وزارت خارجه چین یکشنبه هشدار داد که پکن اتهام‌زنی‌های آمریکا علیه روابط روسیه و چین را نمی‌پذیرد و واشنگتن بجای وخامت اوضاع اوکراین باید بدنبال یک راه‌حل سیاسی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید