اتحادیه آفریقا: عضویت اسرائیل در اتحادیه همچنان در حالت تعلیق است
کد خبر: 21314

اتحادیه آفریقا: عضویت اسرائیل در اتحادیه همچنان در حالت تعلیق است

رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا از ادامه تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر خبر داد.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از روسیا الیوم، در پی بروز اختلافات درباره اخراج دیپلمات ارشد رژیم صهیونیستی از اجلاس سران آفریقا موسی محمد فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا اظهار کرد: تصمیم اعطای صفت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درآمده است و به این دلیل از آن برای حضور در اجلاس سران آفریقا در اواخر هفته دعوتی به عمل نیامده بود.

او افزود: این بدان معناست که وضعیت اسرائیل به عنوان عضو ناظر تا زمان بررسی این موضوع در کمیسیون مربوطه تعلیق شده است از این رو ما از مسؤولان اسرائیل برای حضور در اجلاس سران اتحادیه آفریقا دعوت به عمل نیاوردیم.

وی همچنین ادامه داد: تحقیقات درباره حضور دیپلمات اسرائیل نیز در جریان است.

موسی فکی گفت، کمیسیون تحقیقی را درباره نحوه ورود هیئت اسرائیلی به سالن اجلاس سران در آدیس آبابا به ریاست معاون وزیر خارجه در امور آفریقا انجام خواهد داد.

فکی در کنفرانس خبری خود در پایان اجالاس سران آفریقا گفت: هیچ دعوت رسمی از مسؤولان اسرائیل برای حضور در اجلاس نشده و ما از مسؤول اسرائیلی که وارد سالن شده بود، خواستیم خارج شود.

او افزود: ما درصدد انجام تحقیقات لازم برای نحوه ورود شخصیت اسرائیلی هستیم که در اتیوپی اقامت نداشته و از اسرائیل آمده بود.

فکی تاکید کرد: حضور هر شخصی در اینجا مستلزم دعوت رسمی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقاست و ما چنین دعوتی از مسؤول رسمی اسرائیل نداشتیم.

در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه آفریقا مخالفت "اسرائیل" با طرح‌های فلسطینی و بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات صلح به شدت محکوم شد.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: از درخواست فلسطینیان برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد حمایت می‌کنیم و خواستار حمایت بین‌المللی از آن‌ها هستیم.

پس از آنکه شارون پارلی، معاون مدیر امور آفریقا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و اعضای هیئت این رژیم از سالن نشست‌های اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا اخراج شدند، یک مسئول ارشد در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اعضای هیئت می‌دانند که آفریقای جنوبی و الجزایر و ایران پشت این اقدام هستند و این یک حادثه غیرعادی در توافق‌های بین‌المللی و یک حادثه دیپلماتیک بسیار خطرناک است.

 وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای کوتاه در واکنش به اخراج هیئت این رژیم از نشست اتحادیه آفریقا تاکید کرد: اسرائیل این حادثه را جدی می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: مسؤول سفارت آفریقای جنوبی در تل‌آویو به جلسه توبیخ «رونین لِوی»، مدیر کل وزارت امور خارجه احضار شده است.

دیدگاه تان را بنویسید