کاخ سفید: قبل از سفر بایدن به اوکراین، روسیه را مطلع کردیم
کد خبر: 21344

کاخ سفید: قبل از سفر بایدن به اوکراین، روسیه را مطلع کردیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید واشنگتن قبل از سفر جو بایدن به اوکراین، روسیه را در جریان این سفر قرار داده بود.

به گزارش خودکارنیوز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت آمریکا پیش از سفر «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین، روسیه را از این سفر مطلع کرده بود.

جیک سالیوان گفت: «ما به روس‌ها اطلاع دادیم که رئیس‌جمهور بایدن به کی‌یف خواهد رفت.» او اضافه کرد این پیام «ساعاتی قبل» از حرکت بایدن ارسال شده و هدف از آن جلوگیری از درگیری بوده است.

پیش از این، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه نیز با تأیید این خبر گفته بود که بایدن بعد از دریافت تضمین‌ٰهای امنیتی از روسیه وارد کی‌یف شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا که صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ فوریه) در سفری از پیش اعلام نشده و امنیتی وارد کی‌یف شده بود، پس از حدود پنج ساعت حضور در این شهر و دیدار با همتای اوکراینی، پایتخت اوکراین را به مقصد لهستان ترک کرد.

پیش‌تر، شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد سفر بایدن به کی‌یف مخفیانه انجام شد که بازتابی از نگرانی‌های امنیتی شدید هنگام سفر به یک منطقه جنگی فعال است. 

طبق این گزارش، ایر فورس وان (هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا) پایگاه مشترک اندروز را در تاریکی ساعت ۴:۱۵ بامداد یکشنبه (به وقت محلی) ترک کرد و به خبرنگاران حاضر در هواپیما اجازه داده نشد که وسایل خود را همراهشان بیاورند. 

در برنامه عمومی بایدن هم این سفر اعلام نشد و مقامات کاخ سفید هفته گذشته بارها اعلام کردند سفر به اوکراین در دستورکار نیست. 

به گزارش شبکه آمریکایی، شنبه عصر قبل از خروج بایدن، او با همسرش در واشنگتن برای صرف شام بیرون رفت و دیگر تا دوشنبه صبح و زمان رسیدن به کی‌یف در انظار عمومی دیده نشد. 

طبق این گزارش، بایدن را در این سفر گروه نسبتاً کوچکی از مقامات دولتش همراهی کردند از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جن اومالی دیلون معاون رئیس دفتر بایدن و آنی توماسینی دستیار شخصی‌اش.

دیدگاه تان را بنویسید