ادعای نشریه انگلیسی درباره تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدام لندن علیه سپاه
کد خبر: 21395

ادعای نشریه انگلیسی درباره تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدام لندن علیه سپاه

نشریه دیلی تلگراف انگلیس روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد که دیپلمات‌های دولت جو بایدن روی لندن فشار آورده و تلاش می‌کنند تا مانع اجرای طرح وزارت کشور دولت ریشی سوناک، برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی شوند.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از این نشریه انگلیسی از منابع آگاه دولت انگلیس، وزارت امور خارجه ایالات متحده استدلال کرده است که لندن می تواند نقشی کلیدی به عنوان مذاکره کننده با تهران ایفا کند که با این اقدام تضعیف خواهد شد.

به نوشته دیلی تلگراف، وزارت خارجه انگلیس هم از این استدلال برای مخالفت با پیشنهاد وزارت کشور مبنی بر شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی استفاده کرده است.

این نشریه انگلیسی ادامه داد: این موضوع، با این واقعیت که دولت آمریکا خودش سپاه را پیش‌تر در فهرست به اصطلاح تروریستی با تصمیمی که در دولت ترامپ گرفته شد قرار داده، در تضاد است.

اولین بار همین نشریه (دیلی تلگراف) در ۱۳ دی‌ماه در گزارشی ادعا کرد که طرح شناسایی سپاه بعنوان نهاد تروریستی، مورد حمایت سوئلا براورمن وزیر کشور و معاونش تام توگندهات یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین قرار گرفته است.

۲۷ دی ماه فایننشال تایمز با انتشار گزارشی به نقل از مقامات رده بالای این کشور نوشت که دولت لندن نسبت به تبعات شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نگران و بعید است که در این زمینه تصمیم‌گیری قریب‌الوقوعی صورت گیرد.

این نشریه انگلیسی نوشت که روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی اتخاذ نشده است زیرا در داخل دولت بحث‌هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

فایننشال تایمز با بیان اینکه «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد» افزود: به گفته مقاماتی که در جریان مذاکرات داخلی دولت قرار دارند، اضطرابی در وزارت امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی وجود دارد.

سرانجام روزنامه تایمز چاپ لندن ۱۴ بهمن با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت لندن برنامه‌های خود را شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی متوقف کرده است. این نشریه انگلیسی ادعا کرد که هرچند وزیر کشور و معاونش از این طرح حمایت می‌کنند اما وزارت خارجه انگلیس از بسته شدن کانال‌های ارتباطی با ایران در نتیجه این اقدام نگران است.

در تمام طول این مدت دولت انگلیس ردپایی از خود به جا نگذاشت و گزارش‌های منتشر شده را نه تائید و نه تکذیب کرد.

طبق گزارش دیلی تلگراف، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی هشدار داده و این سوال را مطرح کرده که آیا این اقدام دستیابی به اهداف مورد نظر را محقق خواهد کرد. یکی از نکاتی که او به آن اشاره کرده این است که ممنوعیت معمولاً علیه گروه‌هایی اعمال می‌شود که بخش مرکزی دستگاه دولتی یک کشور نیستند.

این نشریه انگلیسی در ادامه نوشت: انتظار می‌رود که ریشی سوناک تصمیم نهایی را در این زمینه بگیرد؛ هرچند مشخص نیست چه زمانی اعلام نهایی انجام خواهد شد.

گفته می‌شود که نخست‌وزیر انگلیس بعد از تصویب بودجه در مارس، قصد دارد سفری به واشنگتن داشته باشد که به او فرصت گفت‌وگوی رو در رو با بایدن را می‌دهد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دیلی تلگراف را تلویحا رد کرده و گفته است که تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده کشورهاست.

جمهوری اسلامی ایران بارها درباره تبعات اقدام علیه سپاه هشدار داده و به دولت‌های تندرو در اروپا توصیه کرده که «منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند»

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان تحرکات علیه سپاه، بعنوان بخشی از سازمان نظامی کشور را از روی استیصال و «برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل» دانست.

دیدگاه تان را بنویسید