رای ممتنع ایران و چین به قطعنامه غیرالزام‌آور سازمان ملل درباره روسیه و اوکراین
کد خبر: 21436

رای ممتنع ایران و چین به قطعنامه غیرالزام‌آور سازمان ملل درباره روسیه و اوکراین

جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای چین و هند و ۲۹ کشور دیگر به قطعنامه غیرالزام‌آور محمع عمومی سازمان ملل که از روسیه خواسته است به درگیری‌ها در اوکراین پایان دهد، رای ممتنع دادند.

 

به گزارش خودکارنیوز،در یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل که به درخواست اوکراین و غرب تشکیل شد، قطعنامه ای در مورد صلح در اوکراین و خروج نیروهای روسیه در دو روز به بحث و بررسی گذاشته شد که این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع عصر پنجشنبه به وقت محلی (۴ اسفند ۱۴۰۲- ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ )  تصویب شد.

 

قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر خلاف قطعنامه‌ های  شورای امنیت الزام‌آور نیستند. روسیه در شورای امنیت سازمان ملل یکی از پنج کشوری است که از حق وتو برخوردار است.

 

هفت کشوری که به این قطعنامه رای منفی دادند، علاوه بر خود روسیه، کشورهای سوریه، بلاروس، نیکاراگوئه، مالی ، اریتره و کره شمالی بودند.

 

جمهوری اسلامی ایران، چین، کوبا، پاکستان، هند ، ویتنام، زیمباوه، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، اوگانادا، توگو، آفریقای جنوبی، سودان، سریلانکا، نامیبیا، اتیوپی ، بنگلادش و الجزایر از جمله ۳۲ کشوری بودند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

 

در دو روز برگزاری این نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وزیران خارجه و دیپلمات‌های بیش از ۷۵ کشور نظرات خود را درباره جنگ اوکراین بیان کردند.

 

معاون نمایندگی ونزوئلا در سازمان ملل به نمایندگی از ۱۶ کشور از جمله ایران در این جلسه سخنرانی کرد و گفت همه کشورها باید از منشور سازمان ملل تبعیت کنند.

 

این مقام دولت ونزوئلا تصریح کرد کشورهایی که به قطعنامه‌های گذشته درباره روسیه رأی ممتنع یا مخالف داده‌اند با اقدامات تفرقه‌افکنانه در مجمع عمومی مخالف هستند.

 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از ایده بهره برداری از ظرفیت دبیرکل سازمان ملل برای ایجاد گروه فرامنطقه ای برای رسیدگی به جنگ اوکراین استقبال می کند و آمادگی دارد در این فرایند مشارکت کامل داشته باشد.

 

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران از ایده بهره برداری از ظرفیت دبیرکل سازمان ملل به منظور ایجاد گروه فرامنطقه ای از کشورهای مستقل، بیطرف و صاحب ظرفیت برای رسیدگی به این موضوع، به منظور پایان بخشی به مخاصم جاری استقبال می کند و آمادگی دارد در این فرآیند مشارکت کامل داشته باشد. چنین فرآیندی، ضمن تسهیل گفتگو، زمینه هایی برای گشایش در بن بست جاری در مخاصمه اوکراین را فراهم خواهد کرد.

 

ایروانی با انتقاد از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اظهار داشت که انتظار می رفت در سالگرد وقوع این درگیری پیش نویس قطعنامه به نحوی جامع و بی طرفانه تمام جنبه های مخاصمه را مدنظر قرار دهد. اما متاسفانه این سند شرایط و اقدامات تحریک آمیزی را که پیش زمینه ایجاد این بحران است، نادیده گرفته و نتوانسته ارزیابی بی طرفانه از شرایط ایجاد کند.

 

معاون نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: ما از همگرایی روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم میان آنها در اسرع وقت حمایت می‌کنیم. آنها باید نگرانی‌های مشروع خود را پای میز مذاکره بیاورند و با مشخص کردن گزینه‌های عملی، به اتمام بحران و احیای مجدد صلح فرصت بدهند.

 

دای بینگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل گفت که یک سال پس از جنگ اوکراین "حقایق صریح نشان می دهند که ارسال تسلیحات صلح را به ارمغان نمی آورد."

 

معاون سفیر چین در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: ریختن بنزین روی آتش فقط تنش ها را تشدید می کند. طولانی شدن و گسترش درگیری تنها باعث می شود مردم عادی بهای سنگین تری بپردازند. ما آماده ادامه ایفای نقش سازنده در حل و فصل بحران اوکراین و ایجاد صلح در اولین زمان هستیم.

دیدگاه تان را بنویسید