سازمان ملل: زلزله ترکیه ۱.۵ میلیون نفر را بى‌خانمان کرد
کد خبر: 21478

سازمان ملل: زلزله ترکیه ۱.۵ میلیون نفر را بى‌خانمان کرد

در حالی که مجموع تلفات در ترکیه و سوریه از ۵۰۰۰۰ نفر فراتر رفته، یک مقام دولتی گفت که ترکیه کار بازسازی خانه‌ها را پس از زلزله‌های ویرانگر این ماه آغاز کرده است.

به گزارشد خودکارنیوز، به نقل از رویترز، بیش از ۱۶۰۰۰۰ ساختمان حاوی ۵۲۰۰۰۰ آپارتمان در زمین لرزه ۶ فوریه که ده‌ها هزار نفر را در ترکیه و سوریه کشته شدند فرو ریخت یا به شدت آسیب دید.

رئیس جمهور اردوغان در مواجهه با انتخابات ظرف چند ماه، متعهد شده است که خانه‌ها را ظرف یک سال بازسازی کند، اگرچه کارشناسان گفته اند که مقامات باید ایمنی را بر سرعت ترجیح دهند. برخی از ساختمان‌هایی که قرار بود در برابر لرزش مقاومت کنند در آخرین زلزله‌ها فرو ریختند.

این مقام ترک که نخواست نامش فاش شود، گفت: برای چندین پروژه، مناقصه و قرارداد انجام شده است. روند بسیار سریع پیش می‌رود. وی گفت که برنامه اولیه دولت ترکیه اکنون ساخت ۲۰۰,۰۰۰ آپارتمان و ۷۰,۰۰۰ خانه روستایی با هزینه حداقل ۱۵ میلیارد دلار است. بانک آمریکایی جی پی مورگان برآورد کرده بود بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌ها ۲۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

نهاد توسعه سازمان ملل گفت که تخمین می‌زند که تخریب ۱.۵ میلیون نفر را بی خانمان کرده است و ۵۰۰۰۰۰ خانه جدید مورد نیاز است. این نهاد جهادنی تخمین می‌زند که این فاجعه بین ۱۱۶ میلیون تا ۲۱۰ میلیون تن آوار تولید کرده است، در حالی که پس از زلزله شمال غرب ترکیه در سال ۱۹۹۹، این رقم ۱۳ میلیون تن بود.

دیدگاه تان را بنویسید