«اعلام آمادگی سازمان ملل» برای «بررسی سریع و دقیق واقعیت‌های» مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران
کد خبر: 21818

«اعلام آمادگی سازمان ملل» برای «بررسی سریع و دقیق واقعیت‌های» مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران

معاون سخنگوی سازمان ملل با استقبال از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر گروسی به تهران تاکید کرد که ما خواهان تداوم همکاری‌های ایران با آژانس اتمی هستیم.

به گزارش خودکارنیوز، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان ایرانی در برخی مدارس کشور گفت: سازمان ملل گزارش‌ها در مورد این موضوع را دنبال می‌کند و مهم است که مقامات ایرانی تحقیقاتی کامل و شفاف در این زمینه انجام دهند. ولی ما همچنان به نظارت بر آن‌چه در آن‌جا رخ می‌دهد، ادامه خواهیم داد.

ایران در مورد موضوع مسمومیت‌ها شفاف‌سازی کند

بنابر گزارش وب سایت سازمان ملل، وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ملل تحقیقاتی درباره ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان ایرانی انجام خواهد داد؟ خاطر نشان کرد: تیم ما در ایران آمادگی خود را برای کمک به احراز حقایق این موضوع به مقامات ایران اعلام کرده است. بدیهی است که باید ببینیم چه می‌شود. اما بر عهده مقامات ایرانی است که این موضوع را همان‌طور که گفتم به طور کامل و شفاف بررسی کنند.

بر رعایت حقوق زنان تاکید داریم

فرحان حق در پاسخ به سوالی درباره روز جهانی زن و حقوق زنان در ایران نیز اظهار داشت: به‌طور قطع ما از حقوق زنان در سراسر جهان دفاع می‌کنیم، از جمله در ایران و در هر جایی که حقوق اولیه آنها دچار مشکلات مختلفی است همچون افغانستان، به گونه‌ای که مانع از احقاق کامل حقوق زنان شده است. بنابراین ما بر رعایت حقوق آن ها تاکید داریم.

همه کشورها برای تنش زدایی از موضوع برنامه هسته‌ای ایران تلاش کنند

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اظهارات دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفرش به تهران مبنی بر این‌که هرگونه حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران غیرقانونی است، تاکید کرد: تمام کشورها می‌بایست هر کاری که می‌توانند برای تنش زدایی از اوضاع پیرامون ایران و برنامه هسته‌ای این کشور انجام دهند. ما همچنان آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا از هر چیزی که به تشدید تنش‌ها کمک می‌کند، پرهیز کنند.

قاطعانه از هرگونه همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و توافقات انجام شده میان ایران و آژانس در جریان این سفر  گفت: ما به‌طور قطع از هرگونه همکاری میان دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، ما بارها آن‌ها را به همکاری نزدیک با آژانس اتمی تشویق کرده‌ایم. و مطمئناً از آن‌ها می‌خواهیم که به تعهداتی که در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است، عمل کنند.

فرحان حق در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی حرکت مثبتی بوده است؟ اظهار داشت: البته ما باید شاهد پیشرفت مداوم آژانس بین المللی انرژی اتمی و کار آن‌ها با ایران باشیم و می‌خواهیم که ایران به همکاری ادامه دهد. این، بخش مهمی برای اطمینان از رفع کامل نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

دیدگاه تان را بنویسید