پنتاگون: پهپاد آمریکایی ساقط شد/جنگنده روسیه احتمالا آسیب دیده است
کد خبر: 21984

پنتاگون: پهپاد آمریکایی ساقط شد/جنگنده روسیه احتمالا آسیب دیده است

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی برخورد یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه با یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکا بر فراز دریای سیاه اعلام کرد که پهپاد آمریکایی که در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌ المللی بود، ساقط شد و جنگنده روسیه احتمالاً آسیب دیده است.

به گزارش خودکارنیوز،  پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران گفت که رهگیری‌ها (از سوی روسیه) امری غیرعادی نیست، اما رهگیری امروز باعث شد که پهپاد آمریکایی قادر به پرواز نباشد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اقدامات خلبانان روسی را "ناامن و غیرحرفه ای" توصیف کرد و افزود: به نظر من این اقدامات خود گویا هستند.

خدمه کنترل پهپاد آن را ساقط کردند/ ملخ آسیب دیده، پهپاد را غیرقابل کنترل کرده بود

رایدر ادعا کرد که جنگنده سوخو-۲۷ روسیه که پروانه پهپاد را تخریب کرد، احتمالاً آسیب دیده است. او ادامه داد که خدمه کنترل این پهپاد پس از برخورد مجبور شدند آن را ساقط کنند زیرا ملخ آسیب دیده این پهپاد را غیرقابل کنترل کرده بود.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این سوال که آیا این پهپاد در نزدیکی اوکراین پرواز می کرد، گفت: "این پهپاد از هرگونه منطقه اوکراین دور بود."

رایدر از اظهار نظر در مورد عملیات بازیابی پهپاد خودداری کرد اما افزود: «روسیه این پهپاد را در اختیار ندارد».

پهپاد در حال انجام ماموریت اطلاعاتی و شناسایی بود 

سخنگوی پنتاگون ادامه داد: پهپاد ام کیو ۹  "MQ-۹" توانایی مسلح شدن را دارد اما هنگام وقوع این حادثه در حال انجام یک ماموریت اطلاعاتی و شناسایی در آب‌های بین‌المللی بود و پنتاگون درباره مسلح بودن این پهپاد اظهار نظر نخواهد کرد.

۴۰ دقیقه پرواز دو فروند سوخوی روسیه با پهپاد آمریکایی بدون ارتباط رادیویی

او توضیح داد دو فروند جنگنده سوخوی ۲۷  حدود ۴۰ دقیقه با این پهپاد پرواز کردند و قبل از برخورد، هیچ ارتباط رادیویی میان آمریکا و روسیه در خصوص این پهپاد وجود نداشت.

حادثه منحصر به فرد بود

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه به وقت محلی افزود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکادر جریان این رویداد قرار گرفته است.

این مقام کاخ سفید تصریح کرد که حوادث دیگری مشابه آنچه در روز سه شنبه رخ داده، وجود داشته است.

کربی گفت: گرچه موارد دیگری از رهگیری پهپادهای آمریکایی از سوی جنگنده های روسیه وجود داشته است، اما این مورد "ناامن و غیرحرفه ای" بود. بنابراین، از این نظر، این حادثه منحصر به فرد است.

به گزارش ایرنا، مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که روز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکای بر فراز دریای سیاه برخورد کرد که این امر باعث سقوط این پهپاد در آب های بین المللی شد.

سفیر روسیه احضار شد

به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که  با روس ها  مستقیما  در سطوح عالی ارتباط برقرار کرده ایم  تا به رهگیری غیرحرفه‌ای و  ناایمن پهپاد آمریکایی توسط جنگنده روسیه  اعتراض شدید خود را اعلام کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن ادمه داد: در خصوص این حادثه، سفیر روسیه را احضار کردیم.

پرایس همچنین گفت:  سفیر آمریکا در روسیه پیامی قوی از اعتراض ایالات متحده را  به وزارت امور خارجه روسیه منتقل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: به متحدان و شرکا در مورد حادثه پهپاد در  دریای سیاه توضیح داده ایم.

سقوط پهپاد آمریکایی پس از برخورد با جنگنده سوخوی روسی 

به گزارش ایرنا، مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که  صبح روز سه شنبه، یکی از جنگنده های روسیه  به پروانه پهپاد آمریکایی برخورد کرد. سپس نیروهای آمریکا تصمیم گرفتند که پهپاد  را در آب های بین المللی فرود بیاورند. این بیانیه  مشخص نمی کند که این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده است یا خیر.

در این بیانیه مشخص نشده است که آیا آمریکا پهپاد خود را بازیابی خواهد کرد یا خیر. اگر این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده باشد, بازیابی آن دشوار است  زیرا به دلیل بسته شدن تنگه بسفر از سوی ترکیه، آمریکا نمی تواند  کشتی های جنگی را به دریای سیاه ارسال کند.

در این بیانیه ادعا شده است که  هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد  آمریکا، سوخت خود را روی  آن  ریخته و به شیوه ای بی پروا و  غیرحرفه ای  در مقابل آن  پرواز کرده است.

ژنرال جیمز بی هکر، فرمانده مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا گفت: "پهپاد ما در حال انجام عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری شده و مورد اصابت قرار گرفت و  این برخورد منجر به سقوط و از دست دادن کامل پهپاد شد. در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث سقوط هر دو هواپیما شد.»

دیدگاه تان را بنویسید