درخواست سوئد و اتحادیه اروپا برای توقف حکم اعدام یک تروریست در ایران
کد خبر: 22016

درخواست سوئد و اتحادیه اروپا برای توقف حکم اعدام یک تروریست در ایران

دولت سوئد و اتحادیه اروپا در تداوم اظهارنظرهای مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران خواستار توقف حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» شهروند ایرانی – سوئدی و سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال»‌ در ایران شدند.

به گزارش خودکارنیوز، وزارت امور خارجه سوئد با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد اعلام کرد که سیزدهم مارس (۲۲ اسفند ۱۴۰۱) «سفیر ایران به وزارت امور خارجه احضار شد تا اعتراض سوئد به حکم اعدام حبیب چعب را دریافت کند.»

این بیانیه در تداوم حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران می‌افزاید: «سوئد خواستار عدم اجرای مجازات اعدام (چعب) شد و موضع مشترک اتحادیه اروپا را که استفاده از مجازات اعدام را در هر کجا که اعمال شود محکوم می کند، یادآوری کرد». در بیانیه وزارت امور خارجه سوئد درخواست دسترسی کنسولی به این تروریست تکرار شده است.

در همین پیوند «پیتر استانو» سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز با انتشار پیامی در توئیتر مواضع مداخله‌جویانه سوئد را تکرار کرد و مدعی شد: این یکی دیگر از موارد ناراحت کننده است که یک شهر اروپایی که دارای تابعیت دوگانه است به مجازات اعدام محکوم شده است.

وی بدون اشاره به جرائم محکوم له ادعا کرد: این رویه، همانطور که تعداد نگران کننده و فزاینده پرونده های مربوط به شهروندان اتحادیه اروپا که در حال حاضر توسط ایران بازداشت هستند، غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا، حکم اعدام «حبیب فرج‌الله چعب» به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه حرکة النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان از سوی دیوان عالی کشور تایید و ابرام شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه، دیوان عالی کشور اعلام کرد: «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکة النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان ازجمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد.

گروهک حرکة النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که از جمله آنها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده و در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.

چعب آخرین نفر از سردستگان این گروه بود که با هوشیاری نیروهای حافظ امینت مردم ایران پس از خروج از سوئد با شگردهای اطلاعاتی دستگیر شد، وی سالها در کشور سوئد مستقر بود و از امکانات و تسهیلات دولت و دستگاه امنیتی این کشور بهره‌مند می‌شد.

دیدگاه تان را بنویسید