ناتو: عضویت سوئد باید به سرعت تایید شود
کد خبر: 22068

ناتو: عضویت سوئد باید به سرعت تایید شود

دبیرکل ناتو روز جمعه از تصمیم ترکیه برای موافقت باعضویت فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال کرد و گفت: عضویت سوئد نیز باید "به سرعت" تایید شود.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از  "سی جی تی ان", ینس استولتنبرگ اظهار کرد: مهمترین امر این است که فنلاند و سوئد هر دو به سرعت به عضویت کامل ناتو در می‌آیند. عضویت هم زمان آن‌ها اهمیت کمتری دارد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی گفت: ما ترکیه را تشویق می‌کنیم که پروتکل‌های الحاق سوئد به ناتو را نیز به سرعت تصویب کند.

این مقام ارشد دولت بایدن همچنین افزود: علاوه بر این، از مجارستان می‌خواهیم که روند تایید خود برای عضویت فنلاند و سوئد را در ناتو بدون تأخیر به پایان برساند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدنداما ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مخالفت کرده است.

توبیاس بیلستروم" وزیر امور خارجه سوئد در پی مخالفت آنکارا با عضویت کشورش در ناتو گفت: این کشور از تصمیم ترکیه برای مخالفت با عضویت این کشور در ناتو و موافقت با عضویت فنلاند در این ائتلاف ناراضی است.

وی به خبرنگاران افزود: ما این تحول را نمی‌خواستیم، اما انتظار آن را داشتیم. اولویت سوئد اکنون دریافت تایید عضویت در ناتو از سوی دو کشور یعنی ترکیه و مجارستان است.

«سائولی نینیستو» رئیس جمهوری فنلاند نیز موافقت ترکیه با عضویت این کشور در ناتو را گامی مهم توصیف کرد اما افزود که پیوستن هلسینکی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بدون همراهی سوئد، کامل نخواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید