ادعای جدید جمهوری آذربایجان علیه ایران
کد خبر: 22432

ادعای جدید جمهوری آذربایجان علیه ایران

در حالیکه تهران به اقدام وزیر خارجه آذربایجان در نشست خبری با همتای اسرائیلی اعتراض کرده، جمهوری آذربایجان در پاسخ، ایران را به دست داشتن در ترور نماینده مجلس این کشور متهم کرد.

به گزارش خودکارنیوز، "آیهان حاجی زاده" سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان مدعی شد که در تحقیقات اولیه درباره ترور فاضل مصطفی رهبر حزب نظام بزرگ و نماینده پارلمان آذربایجان اثر انگشت ایران مشاهده می شود.

 

روز 28 مارس، یکی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان از سوی افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت و با دو گلوله در مقابل منزلش مجروح شد.

 

برخی رسانه های آذربایجانی با اشاره به مواضع ضد ایرانی این نماینده، مدعی شده بودند که ایران در ماجرای ترور وی نقش دارد. این اتهامات در حالی مطرح می شود که آذربایجان طی روزهای گذشته سفارت خود در تلاویو را افتتاح کرده است.

 

وی در واکنش به اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تماس‌های جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه آذربایجان در فلسطین اشغالی گفت: بایرام اف در نشست خبری با همتای اسرائیلی خود هیچ اظهارنظری علیه ایران نکرد.

 

این در حالیست که در نشست خبری مشترک وزیر خارجه آذربایجان با همتای اسرائیلی، الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که رژیم اسرائیل و جمهوری آذربایجان درک مشترکی از تهدیدهای ایران دارند و ایران هر دو کشور را تهدید، تروریسم را تأمین مالی و تمامی خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان مدعی شد که اظهارات کنعانی، اقدامی ضد آذربایجان است. آذربایجان هرگز اجازه نداده از خاک سرزمینش علیه کشورهای ثالث استفاده شود.

 

وی ضمن محکوم کردن اظهارات کنعانی مدعی شد که این اظهارات گام بعدی است که روابط جمهوری آذربایجان و ایران را دچار بحران می‌کند. این تهدیدات تهران هرگز نمی‌تواند آذربایجان را بترساند. علیرغم حمایت نظامی ایران از ارمنستان، ارتش آذربایجان در سال 2020 ارتش ایروان را در هم شکست. از این پس نیز با قاطعیت جلوی انواع حملات و تحریکات علیه آذربایجان گرفته خواهد شد.

 

ایران بارها نسبت به حضور عناصر صهیونیستی در آذربایجان و نیز اقدامات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی از خاک آذربایجان به باکو هشدار داده است. مدتی پیش نیز رسانه اسرائیلی ها آرتص نوشته بود که اسرائیل و جمهوری آذربایجان حدود دو دهه ائتلاف استراتژیک دارند که به موجب آن باکو، میلیارد‌ها دلار سلاح از تل آویو دریافت می‌کند و در مقابل به اسرائیل نفت می‌فروشد و گذرگاهی به ایران در اختیار تل آویو قرار می‌دهد.

 

مقامات باکو تنها به رد کردن این گزارش پرداختند و هیچ اعتراضی به تلاویو بابت انتشار چنین گزارش هایی صورت نگرفت.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در در رشته‌توئیت‌هایی به این اظهارات پاسخ داده و خاطرنشان کرد: «از دولت آذربایجان خواستیم در مورد سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق با آذربایجان برای «تشکیل جبهه متحد علیه ایران» توضیح دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان طفره رفت و سراغ اتهام‌زنی‌های جدید علیه ایران رفت.

 

‏آیا تداوم سکوت، مهر تأیید ضمنی بر اظهارات شریک استراتژیک باکو نیست؟

 

رژیم جنایتکار صهیونیستی از نزدیک شدن به کشورهای مسلمان، هدفی جز ایجاد اختلاف و چنددستگی در امت اسلامی برای تحقق مطامع توسعه‌طلبانه خود ندارد.

 

‏به برادران و خواهران مسلمان در آذربایجان توصیه می‌کنیم نسبت به نیات واقعی دشمن صهیونیستی هوشیار باشند.

دیدگاه تان را بنویسید