سفر ماکرون به پکن در بحبوحه تنش‌های آمریکا و چین+ ویدئو
کد خبر: 22570

سفر ماکرون به پکن در بحبوحه تنش‌های آمریکا و چین+ ویدئو

هواپیمای حامل امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه وارد پکن شد تا سفر سه روزه او به چین رسما آغاز شود.

به گزارش خودکارنیوز، به رغم ادامه اعتراضات مردمی در فرانسه در رابطه با موضوعاتی از قبیل بالا بردن سن بازنشستگی، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر رسمی به چین رفته است.

منابع رسانه‌ای در پایتخت چین خبر دادند که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه (امروز) برای سفری سه روزه وارد پکن شده است.

به گزارش منابع رسانه‌ای دولتی در چین از قبیل شبکه «سی جی تی ان»، قرار است رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار دوجانبه برقرار کند.

ورود ماکرون به پکن در شرایطی انجام شده که در فرانسه اعتراضات به برنامه مدنظر دولت در رابطه با بالا بردن سن بازنشستگی همچنان خبرساز است.

سفر رئیس‌جمهور فرانسه به پکن از یک منظر دیگر هم قابل توجه است و آن اینکه، فشارهای آمریکا و متحدان غربی آن به چین برای دور شدن از روسیه ادامه دارد.

بر همین اساس، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به پکن و روابط اتحادیه اروپا با چین اظهارنظر کرده بود.

بورل روز سه شنبه (دیروز) در این باره گفت: «ما به چین به صراحت گفته‌ایم که موضع این کشور در قبال جنگ روسیه با اوکراین، کیفیت روابط ما با پکن را تعیین خواهد کرد. انتظار روشنی از عضو دائم شورای امنیت وجود دارد . چین وظیفه اخلاقی دارد که به صلح عادلانه کمک کند. آنها نمی‌توانند در کنار متجاوز قرار بگیرند. نمی‌توان از تجاوز نظامی حمایت کرد. این پیام ما به چین  و همه سفرهای اعضای اتحادیه اروپا به پکن است».

اتهام‌زنی‌های آمریکا و متحدان اروپایی آن به چین در رابطه با روسیه و جنگ اوکراین در شرایطی مطرح شده که مقام‌های پکن ضمن دفاع از روابط خوب خود با مسکو و مخالفت با اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه، هر گونه دخالت چین در جنگ اوکراین را رد کرده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید