تأکید چین بر حمایت از تمامیت ارضی ایران و مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی این کشور
کد خبر: 22612

تأکید چین بر حمایت از تمامیت ارضی ایران و مخالفت با مداخله خارجی در امور داخلی این کشور

وزیر خارجه چین در دیدار امیرعبداللهیان ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان گفت: چین از تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند و با مداخله خارجی در امور داخلی این کشور مخالف است.

به گزارش خودکارنیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (پنجشنبه) ۱۷ فروردین ماه با «چین گانگ» وزیر امور خارجه چین در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان به منظور دیدار و گفت‌وگو با فیصل بن فرحان همتای سعودی خود چهارشنبه شب وارد پکن شد و صبح امروز با وزیر خارجه عربستان دیدار و در پایان دو وزیر خارجه در حضور همتای چینی بیانیه مشترکی را امضا کردند. وزرای خارجه ایران و چین در این بیانیه ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. 

* نگاه راهبردی ایران، توسعه روابط با چین*

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای چینی با اشاره به گام‌های مستحکم برداشته شده در روابط دو کشور در یک سال گذشته گفت: نگاه راهبردی ایران مبتنی بر توسعه روابط با چین است.

امیرعبداللهیان توافقات رؤسای جمهور و برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که توافقات دو رئیس جمهور با جدیت پیگیری و اجرا خواهد شد و روابط دوجانبه با سرعت بیشتری به پیش خواهد رفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای منطقه را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از مشارکت با چین و کشورهای حوزه خلیج فارس در ابتکار یک کمربند یک راه استقبال می‌کند.

 امیرعبداللهیان همچنین در راستای تقویت همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی، بر تسریع در برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین تأکید کرد.

موضوعات مرتبط با همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی، بانکی، پولی و اعتباری، تجارت و بازرگانی، همکاری‌های استانی، تسهیلات روادیدی و نیز همکاری‌های فرهنگی از دیگر موضوعات مطرح شده توسط رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار بود.

* دعوت از همتای چینی برای سفر به تهران و پذیرش این دعوت

امیرعبداللهیان همچنین از همتای چینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد که مورد استقبال چین گانگ قرار گرفت و ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده اعلام کرد که سفر به تهران در برنامه او قرار دارد. 

به گزارش خودکارنیوز، این دومین دیدار امیرعبداللهیان و چین گانگ بعد از تصدی گانگ به سمت وزارت خارجه چین است. دو وزیر در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن نیز با یکدیگر دیداری دوجانبه داشتند.

سفر دیروز امیرعبداللهیان به چین سومین سفر وی به این کشور بعد از تصدی وزارت امور خارجه است. وزیر امور خارجه همچنین در سفر آیت‌الله رئیسی به پکن نیز او را همراهی کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی دی ماه ۱۴۰۰ (سفر دوجانبه) به ووشی و فروردین ۱۴۰۱ (به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان) به تونشی سفر و با «وانگ یی» وزیر خارجه سابق چین دیدار و گفت‌وگو کرد. 

*حمایت از تمامیت ارضی ایران و مخالفت با دخالت خارجی در امور داخلی این کشور*

چین گانگ وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با ذکر این نکته که در پی دیدار روسای جمهور دو کشور، روند روابط ایران و چین شتاب گرفته، اظهار داشت: مایل هستیم براساس نقشه راه مصوب، در زمینه توسعه روابط دوجانبه مشارکت و همکاری کنیم.

وی روابط ایران و چین را عمیق خواند و گفت: چین از تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند و با مداخله خارجی در امور داخلی ایران مخالف است.

* استقبال از برقراری روابط رسمی ایران و عربستان*

چین گانگ همچنین از برقراری روابط رسمی ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و گفت: این توافق به تقویت ثبات و امنیت در منطقه کمک‌ می‌کند و چین از توسعه روابط ایران و کشورهای منطقه استقبال می‌کند و این تحولات مثبت نشان می‌دهد که تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه ایران بی فایده است.

وزیر امور خارجه چین همچنین بر لزوم تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به موازات توسعه روابط دوجانبه تأکید کرد.

گفتنی است، سخنگوی وزارت خانه چین نیز امروز ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط، از آمادگی پکن برای کمک به تقویت امنیت و ثبات غرب آسیا خبر داد. 

لازم به ذکر است، روز جمعه ۱۹ اسفند ماه و در پی مذاکرات فشرده‌ای که از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیتهمرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین برگزار شد، ایران و عربستان در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند و توافق شد که حداکثر ظرف مدت حداکثر دو ماه سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها بازگشایی شود. براساس این بیانیه، مقرر شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

دیدگاه تان را بنویسید