کاخ سفید دولت ترامپ را مقصر خروج افتضاح آمریکا از افغانستان دانست
کد خبر: 22613

کاخ سفید دولت ترامپ را مقصر خروج افتضاح آمریکا از افغانستان دانست

سرانجام کاخ سفید روز پنج‌شنبه به وقت محلی گزارش خود را درباره خروج آشفته و افتضاح دولت جو بایدن از افغانستان در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد.

به گزارش خودکارنیوز، دولت جو بایدن خلاصه ای از گزارش ها پیرامون خروج آمریکا از افغانستان را منتشر کرد.  در این گزارش دولت دونالد ترامپ  بارها  مقصر خروج متشنج آمریکا از افغانستان معرفی می شود و  با انتقاد از دولت او  به دلیل محدود کردن شرایط خروج آمریکا، آمده است: هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که زمان بیشتر، بودجه بیشتر یا آمریکایی‌های بیشتر در افغانستان می توانست  مسیر را اساساً تغییر دهد.

 

در این گزارش آمده است: طی ماه های گذشته، ادارات و سازمان های کلیدی در خروج از افغانستان، بررسی های کاملی را انجام داده اند و روند تصمیم گیری و اجرای امور را بررسی کرده اند. اخیرا، وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا به اعضای کنگره گفتند که کنگره را تا اواسط آوریل در جریان این بررسی ها قرار خواهند داد.

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: امروز، سازمان های دولتی آمریکا به کنگره اجازه دسترسی به این بررسی‌های محرمانه را می‌دهند، و شورای امنیت ملی همچنین سندی را منتشر خواهد کرد که دیدگاه‌های ما را ارائه می‌کند.

 

این گزارش  ۱۲ صفحه ای ادعا می کند که دولت  آمریکا از این عقب نشینی درس گرفته است.

 

این گزارش به "کاهش عمدی نیروها" توسط دولت ترامپ اشاره می کند و جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره می گوید که  این گزارش به کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان  در زمان ریاست جمهوری ترامپ، آزادی هزاران زندانی طالبان، مذاکره " در  دوحه" برای پایان دادن به جنگ بدون تشکیل دولت محلی و توقف  برنامه روادید افغانستان اشاره دارد.

 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سوم فروردین ماه امسال اعلام کرده بود که وزارت خارجه این کشور تا اواسط ماه آوریل نتایج بررسی نقش خود در خروج واشنگتن  از افغانستان را با کنگره در میان خواهد گذاشت.

 

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست استماع مجلس سنای این کشور گفت: من متعهد و مصمم هستم که این اطلاعات را در اختیار کنگره قرار دهم و این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط آوریل انجام خواهیم داد.

 

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: بنابراین، امروز می‌توانم به شما بگویم، از نتایج این بررسی آگاه خواهید شد. ما یافته ها را به اشتراک خواهیم گذاشت و مکانیسم مناسب برای انجام این کار را ظرف سه هفته آینده بدست خواهیم آورد.

 

بلینکن افزود، این گزارش حاوی نتایج مصاحبه‌های انجام شده پس از خروج از افغانستان، نتیجه‌گیری در مورد اقدامات صحیح یا اشتباه وزارت خارجه آمریکا و بهبودی عملکرد این وزارتخانه خواهد بود.

 

روز سه‌شنبه، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، اگر بلینکن تا روز پنجشنبه اسناد مربوط به خروج آمریکا از افغانستان را ارائه نکند، او را احضار خواهد کرد.

 

جمهوریخواهان مدت‌ها به دنبال تحقیقات در مورد افغانستان بوده اند. این یکی از موضوعاتی است که حزب جمهوریخواه قصد داشت پس از کسب اکثریت در مجلس نمایندگان در انتخابات میاندوره‌ای هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در مورد آن تحقیق کند.

 

افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا بود که از سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازده سپتامبر آغاز شد.

 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را در سال ۲۰۲۱ برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

 

آمریکا در طولانی ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.

 

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

 

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌ کنند.

دیدگاه تان را بنویسید