«ازسرگیری روابط با ایران»؛ محور اصلی نشست هیئت دولت عربستان به ریاست ملک سلمان
کد خبر: 22757

«ازسرگیری روابط با ایران»؛ محور اصلی نشست هیئت دولت عربستان به ریاست ملک سلمان

هیئت دولت عربستان سعودی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه نشستی را با محوریت ازسرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده و در آن بر اجرای توافقات صورت گرفته در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش خودکارنیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان ریاست این جلسه هیئت دولت را که در کاخ «السلام» جده برگزار شده است، بر عهده داشت.

در این جلسه، آخرین تحولات مربوط به پرونده ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و آنچه در مذاکرات دو کشور در پکن درباره توافق و هماهنگی در خصوص اقدامات لازم برای از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی میان دو کشور مطرح شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در این جلسه همچنین بر ضرورت و اهمیت اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در راستای اعتماد سازی متقابل و توسعه دامنه همکاری میان دو کشور در چارچوب تحقق امنیت، ثبات و شکوفایی در منطقه تأکید شده است.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.

به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چهارشنبه ۱۶ فرودین در صدر هیاتی وارد پکن شد و امروز پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند.

وزیران خارجه ایران و عربستان در حضور وزیر خارجه چین برای گسترش روابط و همکاری دوجانبه بیانیه مشترک امضا کردند؛ طبق این بیانیه به زودی بازگشایی سفارتخانه‌ها و برقراری خطوط هوایی بین دو کشور انجام خواهد شد.

در همین راستا، شنبه اولین سفر یک هیات سعودی به ایران پس امضای توافق دو کشور صورت گرفت. همچنین طبق اعلام «علیرضا عنایتی» مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، قرار است که تا اواخر هفته جاری هیات ایرانی به عربستان سفر کند.

دیدگاه تان را بنویسید