طالبان: جلوگیری از کار زنان، موضوع ارزشی داخلی افغانستان است؛ همه باید به آن احترام بگذارند
کد خبر: 22827

طالبان: جلوگیری از کار زنان، موضوع ارزشی داخلی افغانستان است؛ همه باید به آن احترام بگذارند

به گزارش خودکارنیوز به نقل از یورونیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد که اگرچه ممنوعیت کار زنان در این کشور همچنان به قوت خود باقیست اما این ممنوعیت، هیچ مانعی برای فعالیت نیروهای سازمان ملل متحد در افغانستان بوجود نمی‌آورد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که طالبان نه تنها زنان افغان را از کار در نهادهای غیردولتی منع کرده‌اند، بلکه هفته گذشته در راستای تدابیر محدودکنندۀ خود، گامی فراتر رفتند و گفتند آن دسته از زنان افغان که پیش از این برای ماموریت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد کار می‌کردند نیز دیگر نمی‌توانند در محل کار خود حاضر شوند.

سازمان ملل متحد می‌گوید نمی‌تواند این تصمیم طالبان را بپذیرد و «ممنوعیت کار زنان» را نقض حقوق آنها می‌داند. این سازمان تاکید دارد که نقش زنان برای رساندن کمک‌های حیاتی به میلیون‌ها افغان بحران‌زده بسیار حیاتی است و بر همین اساس، به همه کارمندان خود اعم از زن و مرد دستور داده است که فعلا در خانه بمانند.

با این وجود ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار پیامی توییتری بار دیگر از تصمیم دولت طالبان حمایت و اعلام کرد که مساله ممنوعیت کار زنان به «ارزش‌های داخلی» افغانستان مربوط می‌شود و همه باید این تصمیم احترام بگذارند.

در این پیام آمده است: «امارت اسلامی نمی‌خواهد برای ملل متحد موانع ایجاد نماید، بلکه می‌خواهد واضح بسازد که این موضوع ارزشی داخلی افغانستان می‌باشد، برای هیچ کس دیگری مشکل ایجاد نمی‌کند و باید همه جوانب به آن احترام بگذارند.»

او همچنین مسئولیت طالبان را در قبال بحران انسانی پیش آمده در این کشور رد و اعلام کرد که مسئول وضعیت فعلی افغانستان کسانی هستند که بر سیستم مالی و بانکی این کشور محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد افزود: «با توجه به وضعیت اضطراری افغانستان نیاز است تا کشورهای عضو ملل متحد هرچه زودتر مساله منجمدسازی دارایی‌های افغانستان، بانکداری، محدودیت‌های سفر و سایر محدودیت را حل نمایند تا افغانستان بتواند در میدان‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیشرفت نماید.»

سازمان ملل متحد اعلام کرد که در پی ممنوعیت کار زنان برای این سازمان، رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه این سازمان در افغانستان، یک دوره «بازنگری عملیاتی» را آغاز کرده که تا ۵ مه ادامه دارد.

در این مدت، سازمان ملل نیز مشاوره‌های لازم را خواهد داد و برای هرنوع نتیجه‌ای که از این بازنگری گرفته شود(حتی تعلیق ماموریت در افغانستان)، برنامه‌ریزی‌های اضطراری را انجام خواهد داد.

سازمان ملل متحد همچنین هشدار داده است که ادامه فعالیت‌های بشردوستانه در افغانستان، به دلیل کمبود شدید منابع به دشواری ممکن است و به همین دلیل جان افراد نیازمند بیشتری به خطر می‌افتد.

دفتر امور بشردوستانه این سازمان روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که به دلیل کمبود منابع، باید سبد غذایی افغان‌ها به نصف کاهش یابد و اگر یک بودجه اضطراری تامین نشود، میلیون‌ها افغان دچار قحطی، بیماری و مرگ خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید