بورل: مشکلات جهان بدون چین قابل حل نیست
کد خبر: 22851

بورل: مشکلات جهان بدون چین قابل حل نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم اختلافات در روابط با چین، نقش این کشور را در حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای تایید و تصریح کرد که چالش‌های بین‌المللی بدون چین قابل حل نیست.

به گزارش خودکارنیوز، این بخشی از سخنرانی جوسپ بورل است که قرار بود در جریان سفر وی به پکن در «مرکز چین و جهانی‌ شدن» ایراد شود اما به دلیل کسالت وی و تعویق برنامه سفر، یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نوشتار عنوان کرد:‌ موضع کنونی اتحادیه اروپا در قبال چین، که توسط شورای اروپا در سال ۲۰۲۰ تأیید شد، بر اساس سه محور شناخته می‌شود: شریک، حریف و رقیب سیستمی. وی افزود که از سال ۲۰۲۰ به این سو، اتفاقات بسیاری افتاده و روابط دوجانبه میان اتحادیه اروپا و چین طی سال های اخیر به دلیل افزایش عوامل تحریک کننده مانند آنچه او واکنش نامتناسب چین به اقدامات محدود شده هدفمند اتحادیه اروپا، اقدامات تجاری چین علیه لیتوانی و موضع چین در مورد جنگ اوکراین نامید، بدتر شده است. بورل افزود: اما در عین حال، ما به تعامل و همکاری متعهد هستیم و نقش حیاتی چین در حل مشکلات جهانی و منطقه ای را به رسمیت می شناسیم.

بورل ادامه داد: با گفتن این موضوع، به اصل مطلب خود می رسم. اینکه چین را چگونه می بینیم؟ و در چه شرایطی می توانیم کار با هم را یاد بگیریم؟ ما چین را قدرتی با جمعیت زیاد می بینیم که افزایش قدرت آن بخشی از تاریخ طولانی بشریت است.

وی با بیان اینکه متوسط رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۹ درصد طی پنجاه سال گذشته بوده و این کشور فقر را ریشه کن کرده است افزود: با این حال، ما به تجربه می دانیم که به محض اینکه یک کشور به قدرت اقتصادی دست می یابد، طبیعتاً می خواهد خود را در سطوح سیاسی و استراتژیک نشان دهد.

بورل: باید واقعیت ظهور دنیای چندقطبی را بپذیریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به سیر تحولات در نظم جهانی گفت که در دنیای جدید، قدرت‌های نوظهور خواستار جایگاه در نظم جهانی هستند. «ما باید واقعیت ظهور دنیای چندقطبی را بپذیریم که در آن ادعاهایی با معانی متفاوت بیان می شود.»

وی مدعی شد: ما از افزایش قدرت چین هراسی نداریم و همکاری و نقش چین را در حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای تایید می‌کنیم. بورل با بیان اینکه تاریخ جهان فردا به نحوه استفاده چین از قدرت خود بستگی دارد، عنوان کرد: «چین باید مسئولیت بیشتری از جمله درخصوص صلح و امنیت جهان بپذیرد».

IMG_20230415_093305

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از این نوشتار، به روابط قوی اقتصادی چین و اتحادیه اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: حجم کل تجارت ما در سال ۲۰۲۲ به نزدیک به ۸۵۰ میلیارد یورو رسید اما همچنین نوعی عدم تعادل بین اتحادیه اروپا و چین وجود دارد که باید کاهش یابد. اتحادیه اروپا علاقه‌مند به حفظ یک سیستم باز است و در اتخاذ تدابیری برای محافظت در برابر اقدامات ناعادلانه تردید نخواهد کرد و اجازه فعالیت های مضری که امنیت ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد، نخواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: من معتقدم که فضای چندجانبه ای وجود دارد که در آن اتحادیه اروپا و چین می توانند با یکدیگر برای منافع مشترک همکاری کنند. وی با اشاره به مسائلی نظیر مقابله با تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های همه‌گیر گفت: همکاری با یکدیگر برای مقابله با چنین مسائل جهانی یکی از راه های مهم برای بازگرداندن اعتمادی است که بین ما از بین رفته است. اما این اعتماد تنها زمانی برمی‌گردد که بتوانیم یکدیگر را در مورد مسائل مهم سیاسی بین‌المللی درک کنیم و به سمت حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به موضوع تایوان گفت: ما اساساً به سیاست چین واحد متعهد هستیم. ما هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن آن نمی بینیم ولی هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور، غیرقابل قبول خواهد بود. بورل اضافه کرد: باید از تشدید تنش و تحریک در موضوع تایوان اجتناب شود. موضع اتحادیه در مورد تایوان تغییر نکرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موضع چین در قبال جنگ اوکراین هم گلایه کرد و با تکرار مواضع غرب تاکید کرد که اگر پکن به یافتن راه حل سیاسی برای جنگ اوکراین کمک نکند، حفظ رابطه اعتماد میان دو طرف، بسیار دشوار خواهد بود

وی سپس ادعا کرد: ما از کسی نمی خواهیم که با موضع ما همسو شود. ما فقط می خواهیم این مساله پذیرفته شود که در مورد جنگ اوکراین قوانین بین المللی بطور جدی نقض شده است. به همین دلیل است که معتقدم اگر رئیس‌جمهوری چین با همتای اوکراینی خود صحبت و کمک‌های بشردوستانه قابل‌توجه‌تری به مردم آسیب دیده اوکراین ارائه کند، مفید خواهد بود.

بورل در بخش دیگری عنوان کرد: چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت های بزرگی بر عهده دارد. ما امیدواریم که این کشور همانطور که در خاورمیانه با تسهیل برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران شاهد بودیم، مسئولیت‌های بیشتری را صورت دهد.

وی تصریح کرد: ما می دانیم که مشکلات جهان بدون چین قابل حل نیست. در مقابل، اروپا انتظار دارد که به عنوان یک بازیگر ژئوپلیتیکی جدی گرفته شود که قادر به دفاع از منافع و ارزش های خود و بر عهده گرفتن مسئولیت های استراتژیک خود باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان عنوان کرد: چالش واقعی پیش روی ما این است که چگونه روابط خود را به بهترین نحو انجام دهیم و چگونه اختلافات خود را مدیریت کنیم. این به نفع چین و به نفع اتحادیه اروپا خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید