روسیه از شهروندانش خواست به کانادا سفر نکنند
کد خبر: 23117

روسیه از شهروندانش خواست به کانادا سفر نکنند

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این کشور با توجه به «موارد متعدد تبعیض علیه روس‌ها» از جمله خشونت فیزیکی، به شهروندانش توصیه می‌کند از سفر به کانادا خودداری کنند.

به گزارش خودکارنیوز، به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به موارد متعدد تبعیض علیه شهروندان روسی در کانادا، توصیه می‌کنیم از سفر به این کشور برای اهداف گردشگری، تحصیلی و تجاری خودداری کنید.»

مسکو همچنین به شهروندان روس توصیه کرد: «اگر در حال حاضر در کانادا حضور دارید، از شما می‌خواهیم که مراقب باشید؛ به‌ویژه در مکان‌های عمومی.»

به نقل از ایندیپندنت، کانادا یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در نبرد این کشور با روسیه است و از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین تاکنون، صدها مقام و شرکت روسی را تحریم و ممنوعیت‌های تجاری گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کرده است. با این حال این کشور هنوز درباره بیانیه تازه وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر توصیه به شهروندان این کشور برای دوری از کانادا واکنشی نشان نداده است.

مدت کوتاهی پس از آغاز حمله مسکو به کی‌یف در سال ۲۰۲۲، کانادا به شهروندانش توصیه کرد به روسیه سفر نکنند و حمایت از اوکراین را آغاز کرد.

در فوریه ۲۰۲۳ هم جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در اظهاراتی به مناسبت سالگرد عملیات روسیه در اوکراین اعلام کرد که خرید انواع سلاح‌ از روسیه ممنوع می‌شود. او همچنین از تحریم‌های جدید کانادا علیه روسیه خبر داد؛ از جمله قرار گرفتن نام ۱۲۹ فرد شامل معاونان نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های ارشد دولت روسیه و ۶۳ نهاد در فهرست سیاه.

کانادا همچنین اعلام کرد که در حمایت از کی‌یف، تانک‌های لئوپارد-۲، خودروهای زرهی و بیش از پنج هزار گلوله مهمات به اوکراین می‌فرستد.

روسیه نیز هفته گذشته تحریم‌هایی را علیه ۳۳۳ مقام و شخصیت کانادایی، از جمله ورزشکاران سرشناس المپیک، اعمال کرد. مسکو این تحریم‌ها را واکنشی تند به محدودیت‌های کانادا بر مسکو و حمایت از اوکراین دانسته است.

روسیه پیش‌تر در نوامبر ۲۰۲۲، هم با ذکر دلایلی نظیر «روس‌هراسی»، ۱۰۰ کانادایی دیگر از جمله جیم کری، ستاره هالیوود، و مارگارت اتوود، نویسنده مشهور، را تحریم کرده بود. با تحریم‌های جدید روسیه، در حال حاضر هزاران شهروند و شرکت کانادایی در لیست تحریم‌های مسکو قرار دارند.

دیدگاه تان را بنویسید