تداوم بحران سودان؛ «عمر البشیر» در بیمارستان است یا فرار کرد؟
کد خبر: 23131

تداوم بحران سودان؛ «عمر البشیر» در بیمارستان است یا فرار کرد؟

رسانه‌های محلی سودان از فرار شماری از زندانیان زندان کوپر در شمال خارطوم و انتشار اخباری ضد و نقیض از فرار رئیس جمهور سابق این کشور از این زندان، خبر دادند.

 

به گزارش خودکارنیوز، در پی تشدید درگیری‌ها میان نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان، روز گذشته، ویدئو‌یی از فرار شمار زیادی از زندانیان زندان «کوپر» در شمال خارطوم منتشر شد. زندانی «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

 

در ویدئوی منتشر شده از اطراف زندان کوپر؛ مشخص است که پیش از باز شدن درهای زندانی که عمر البشیر و «علی عثمان محمد طه» معاون او به سر می‌برند، درگیری‌های شدیدی در جریان بود.

 

در این میان، اخبار ضد و نقیضی از خارج شدن البشیر و سایر رهبران نزدیک به او در رژیم سابق، از زندان کوپر به دلیل خطرناک بودن اوضاع امنیتی در محله کوپر و مناطق مجاور آن، منتشر شده است.

 

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از زندانیان با لباس‌های سفید زندان در خیابان‌های این منطقه منتشر کردند.

 

ارتش سودان ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۱۳۹۸) بعد از گذشت چهار ماه از تظاهرات‌های مردمی، عمر البشیر را پس از سه دهه حکومت عزل کرد و از آن زمان تا کنون البشیر در بازداشت به سر می‌برد.

 

یک سال پیش از سرنگونی رژیم البشیر، مراجع سودانی شرکت‌ها، املاک و مستغلات متعلق به البشیر و تعدادی از اعضای خانواده و معاونان او را مصادره کردند.یک دادگاه سودانی نزدیک به دو سال پیش، البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرده بود.

 

از سوی دیگر، روزنامه رأی الیوم به نقل از منابع آگاه، اخبار منتشر شده از فرار البشیر از زندان را رد و اعلام کرد که وی در یکی از بیمارستان‌های خارطوم بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی است.

 

جمعه شب پیش نیز، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به دلیل باز کردن درهای زندان «الهدی» در «ام درمان» و فرار زندانیان به شدت با یکدیگر درگیر شده بودند.

 

طی روزهای گذشته، هزاران زندانی از زندان‌های خارطوم از جمله زندان الهدی در ام درمان، زندان «سوبا» در جنوب پایتخت و «دار التائبات» در ام درمان به دلیل فقدان آب و غذا در این زندان‌های فرار کرده‌اند. 

 

نیروهای پشتیبانی سریع، روز گذشته اقدام برای «تخلیه زندان کوپر» را به شدت محکوم و طی بیانیه‌ای اعلام کردند: « از زمان آغاز جنگ و پیامدهای آن، مشخص بود که فرماندهی کودتا و تندروها می‌خواهند با بازگرداندن سیستم حکومتی در کشور چرخ زمان را به عقب برگردانند».

 

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای پشتیبانی سریع اقدام رهبران کودتا برای خارج کردن اجباری زندانیان زندان کوبر که محل اقامت همه رهبران رژیم گذشته است، را محکوم می‌کنند. تخلیه زندان کوپر، اقدامی بر خلاف کلیه قوانین داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است».

 

از ۱۵ آوریل جاری، سودان شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» است. این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، علاوه بر خارطوم، پایتخت سودان، شهرهای دیگر این کشور را نیز دربرگرفته و با وجود آتش‌بس‌های شکننده ۲۴ ساعته، همچنان ادامه دارد.

 

درگیری‌های داخلی در سودان در حالی ادامه دارد که مردم خارطوم طی چندین شب گذشته فضایی از ترس و وحشت که هیچ تناسبی با تعطیلات عید فطر ندارد، را تجربه کردند، با این حال گروههای سودانی گفته‌اند که به هر دو طرف پیشنهاد آتش‌بس ۷۲ در روزهای عید فطر را داده‌اند، پیشنهادی که پذیرش آن از از سوی ارتش بعید به نظر می‌رسد.

دیدگاه تان را بنویسید